چاقی تشخیص به موقع سرطان پروستات را به تاخیر می‌اندازد.

چاقی تشخیص به موقع سرطان پروستات را به تاخیر می‌اندازد

شیوع چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است. چاقی نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد، بلکه یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان است. سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در مردان است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تست آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) که برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌شود، تحت تاثیر چاقی قرار می‌گیرد.
PSA توسط غده پروستات در مردان ترشح می‌شود. میزان PSA خون در صورت عفونت، التهاب و بزرگ شدن پروستات و نیز ابتلا به سرطان پروستات افزایش می‌یابد.
در این مطالعه ۹۷۰ مرد استرالیایی شرکت کردند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر چاقی بر میزان PSA خون و همچنین بررسی اثر هورمون‌ تستوسترون بر این ماده بود.
افزایش هورمون مردانه تستوسترون با افزایش PSA همراه بود. همچنین مشاهده شد که غلظت PSA خون در مردان مبتلا به چاقی نسبت به مردان لاغر پایین‌تر است. چاقی به نمایه توده بدنی BMI ≥ ۳۰ گفته می‌شود. به گفته محققان این امر ممکن است پزشکان را در تشخیص درست ابتلا به این سرطان دچار خطا کند. در نتیجه ممکن است در مردان چاق ابتلا به سرطان پروستات دیرتر تشخیص داده شود. لازم است با انجام مطالعات بیشتر راهکارهایی جهت مقابله با این مشکل پیدا شود.
منبع:

Adel Aref et al. Endocrine-Related Cancer 2018.

در مورد سرطان پروستات بیشتر بدانیم

Loading