پیشگیری از سرطان روده بزرگ به کمک سبزیجات خانواده کلم

پیشگیری از سرطان روده بزرگ به کمک سبزیجات خانواده کلم

سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و مردان است. این بیماری معمولاً از یک پولیپ در دیواره کولون شروع می‌شود. البته همه پولیپ‌ها سرطانی نیستند. علت دقیق بروز سرطان کولون مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد که سبک زندگی و همچنین تا حدودی وراثت در ایجاد آن نقش داشته باشند. علیرغم وجود شواهد بسیار در مورد فواید مصرف سبزیجات برای دستگاه گوارش، در مورد مکانیسم اثر این دسته از مواد غذایی اطلاعات زیادی وجود ندارد.
هنگامی که ما سبزیجاتی مانند بروکلی و یا کلم برگ را مصرف می‌کنیم دستگاه گوارش ما ماده‌ای به نام ایندول-۳-کربینول (I3C) تولید می‌کند. تحقیقاتی که اخیراً در انگلستان انجام شده نشان می‌دهد که این ترکیب از التهاب روده و بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند. یافته‌های جدید برای اولین بار نشان می‌دهند که که I3C از طریق اثر بر روی یک پروتئین سلولی به نام گیرنده آریل هیدروکربن (AhR) از روده در برابر التهاب و سرطان محافظت می‌کند.
AhR دارای چندین نقش است. برای آن که این گیرنده به درستی عمل کند باید ترکیباتی مانند I3C به آن متصل شده و آن را فعال کنند. یکی از نقش‌های AhR در روده انتقال پیام‌های محیطی به سلول‌های ایمنی و سایر سلول‌های موجود در دیواره روده است. این پیام‌ها در حفاظت از لوله گوارش در مقابل التهاب نقش دارند. باکتری‌های دستگاه گوارش یکی از عوامل ایجاد کننده التهاب هستند. یکی دیگر از عملکردهای AhR کمک به تولید موکوس محافظ در روده و همچنین استخراج مواد مغذی از غذاهای خورده شده، است. در غیاب AhR ممکن است تقسیم غیرقابل کنترل سلول‌های دیواره روده منجر به بروز سرطان شود.
نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که اگرچه ما نمی‌توانیم ژن‌های خود را که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند تغییر دهیم، اما می‌توانیم احتمالاً این خطرات را از طریق پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات کاهش دهیم.
منبع:

Amina Metidji Et al. Immunity 2018.

Loading