پروتئین موجود در شیر و بهبود اشتها در بیماران مبتلا به سرطان

پروتئین موجود در شیر و بهبود اشتها در بیماران مبتلا به سرطان

شیمی درمانی و سایر روش‌هایی که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند سبب اختلال در حس چشایی و بویایی (TSA) شوند. به مرور اختلال در حس چشایی و بویایی می‌تواند منجر به کاهش اشتها شود. تاکنون علت بروز TSA به خوبی شناخته نشده است. اما علائم آن غالباً توسط بسیاری از بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند به صورت احساس طعم فلز گزارش می‌شود. این مشکل ممکن است ساعت‌ها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها بعد از پایان دوره درمان ادامه یابد.
به طور کلی، بیماران مبتلا به سرطان از کاهش اشتها، کاهش وزن و افسردگی رنج می‌برند. تمام این عوامل می‌تواند بر روند بهبودی آن‌ها اثر داشته باشد. اگرچه TSA بسیار شایع بوده و به طور مکرر توسط بیماران مبتلا به سرطان گزارش می‌شود، اما هیچ درمان قطعی برای پیشگیری یا رفع آن پیدا نشده است. در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده گروهی از محققان از لاکتوفرین برای درمان TSA استفاده کردند. لاکتوفرین پروتئینی است که در بزاق و شیر یافت می‌شود. نتایج این تحقیق در مجله Food & Function منتشر شده است.
نتایج تحقیق مذکور نشان می‌دهد که دریافت روزانه مکمل لاکتوفرین می‌تواند به کاهش TSA در بسیاری از بیماران کمک کند. این امر، به خصوص در زمانی که تغذیه در بهبودی بیماران نقش اساسی بازی می‌کند، منجر به افزایش توانایی آن‌ها برای غذا خوردن می‌شود.
یافته‌های به دست آمده از این مطالعه می‌تواند به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند که طعم غذاها را درک کرده و در دوره حیاتی بهبود از تغذیه مناسب‌تری برخوردار شوند. مکمل‌ لاکتوفرین سبب افزایش پروتئین‌های ایمنی بزاق می‌شود. این امر به کاهش استرس اکسیداتیو و عوارض جانبی ایجاد شده کمک می‌کند. همچنین عفونت‌های دهانی ممکن است کاهش یابد. این نتایج می‌تواند به میلیون‌ها بیماری که به علت ابتلا به سرطان تحت درمان هستند، کمک کند.
منبع:

Aili Wang et al. Food & Function 2018; Volume 9.

Loading