پروتئین رژیم غذایی، موثر در درمان کبد چرب

پروتئین رژیم غذایی، موثر در درمان کبد چرب

کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) زمانی رخ می‌دهد که بیش از ۵ درصد وزن کبد از بافت چربی تشکیل شده باشد. وجود چربی اضافی در کبد خطر ابتلا به سرطان کبد و یا نارسایی کبد را افزایش می‌دهد. ارتباط دیابت نوع ۲ با کبد چرب دوطرفه است. در افراد مبتلا به NAFLD احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ بالاتر است. از سوی دیگر، مبتلایان به دیابت نوع ۲ نیز در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارند. تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کبد چرب نیز دارند. چاقی یکی از عواملی است که احتمال ابتلا به NAFLD را افزایش می‌دهد.
نتایج مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف کوتاه مدت مکمل پروتئین به کاهش میزان چربی کبد کمک می‌کند. اما مطالعات کمی اثرات طولانی مدت مصرف پروتئین را بر کبد چرب بررسی کرده‌اند. به همین علت در یک مطالعه دو ساله و بعد از کاهش وزن تاثیر طولانی مدت پروتئین رژیم غذایی بر کبد چرب بررسی شد.
در این مطالعه ۲۵ فرد بالغ که در ۱۵ نفر از آن‌ها ابتلا به NAFLD تشخیص داده شده بود، شرکت کردند. شرکت کنندگان به مدت ۸ هفته از یک رژیم کم کالری پیروی کردند تا ۸ درصد وزن خود را کاهش دهند. سپس افراد راهنمایی شدند تا به مدت ۲ سال وزن خو‌د را ثابت نگاه داشته و از رژیم غذایی حاوی مقادیر متوسط و یا زیاد پروتئین که به ترتیب به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حاوی ۰/۸ و ۱ گرم پروتئین بود، پیروی نمایند. شرکت کنندگان در شروع فاز تثبیت وزن، ۶ و ۲۴ ماه بعد از آن ارزیابی شدند.
در پایان مطالعه افزایش پروتئین مصرفی در فاز تثبیت وزن با کاهش میزان چربی کبد همراه بود. همچنین سبب شد نیمی از کسانی که قبلاً به کبد چرب مبتلا بودند در پایان ۲ سال بهبود یابند. با این حال، از آنجاکه دریافت بیش از حد پروتئین برای سلامتی مضر است، توصیه می‌شود برای آنکه از مقدار مجاز دریافت پروتئین آگاه شوید با متخصص تغذیه مشورت نمایید.
منبع:

Mathijs Drummen et al. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism 2018.

Loading