پروبیوتیک‌ها از مغز ما در برابر استرس محافظت می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها از مغز ما در برابر استرس محافظت می‌کنند.

اخیراً محققان در مطالعه‌ای نشان دادند که یک نوع باکتری مفید از مغز در برابر اثرات مخرب استرس محافظت می‌کند. این یافته در آینده می‌تواند به استفاده از پروبیوتیک‌ها در درمان استرس، اختلال استرس بعد از سانحه و اضطراب کمک کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید روده انسان هستند. این باکتری‌ها در برخی مواد غذایی و به شکل مکمل غذایی نیز وجود دارند.
در این مطالعه یک باکتری مفید که دارای خاصیت ضدالتهابی است، کشف شد. به عبارت دیگر، باکتری MyCobacterium Vaccae به افزایش میزان پروتئین ضدالتهابی اینترلوکین ۴ در هیپوکامپ و کاهش پروتئین القاء کننده استرس کمک کرد. هیپوکامپ ناحیه‌ای از مغز بوده و در حافظه و یادگیری نقش دارد. همچنین پاسخ ما را نسبت به اضطراب یا ترس تنظیم می‌کند.
التهاب در مغز با “اختلالات خلقی مرتبط با استرس” در ارتباط است. نتایج یک مطالعه نشان داده که القای پاسخ ایمنی التهابی در افراد سبب می‌شود آن‌ها به سرعت علائم افسردگی و اضطراب را نشان دهند. در مطالعه دیگری تزریق یک باکتری به نام Mycobacterium vaccae به موش سبب کاهش اضطراب در هنگام مواجهه با موقعیت خطرناک و کاهش احتمال التهاب گردید.
مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بین مغز و باکتری‌های روده ارتباط پیچیده‌ای وجود دارد. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای عدم وجود باکتری‌های خاصی در روده سبب تغییر بخش‌هایی از مغز گردید که در اضطراب و افسردگی نقش دارند. در پژوهش دیگری مشاهده شد که داروهای اسید معده با اختلال در محور روده – مغز منجر به افسردگی می‌شوند. همچنین بین سلامت روده و اختلال استرس بعد از سانحه ارتباطاتی مشاهده شده است.
ارتباط بین باکتری‌های روده و سلامت روانی و احساسی ما دوطرفه است. نه تنها فقدان برخی باکتری‌های مفید سبب بروز اختلالات خلقی می‌شود، بلکه استرس همانند تنقلات بی‌ارزش می‌تواند سلامت روده را در معرض خطر قرار دهد.
منبع:

Matthew G. Frank et al. Brain, Behavior, and Immunity 2018.

Loading