ویتامین E: آنچه باید در مورد کمبود این ویتامین بدانید؟

ویتامین E: آنچه باید در مورد کمبود این ویتامین بدانید؟

ویتامین E برای حفظ عملکردهای بدن ضروری است. این ویتامین محلول در چربی است. بدین معنی که برای جذب آن به وجود چربی در رژیم غذایی نیاز است. ویتامین E قبل از آن که وارد جریان خون شود تا مورد استفاده قرار گیرد در کبد ذخیره می‌شود.
میزان نرمال این ویتامین در افراد بزرگسال ۵/۵ تا ۱۷ میلی‌گرم در لیتر است که البته ممکن است در آزمایشگاه‌های مختلف کمی متفاوت باشد. اگر میزان ویتامین E خون کمتر از ۴ میلی‌گرم در لیتر باشد نیاز به دریافت مکمل وجود دارد. با این حال، کمبود این ویتامین به ندرت مشاهده می‌شود.
ویتامین E در روغن‌های گیاهی، مغزها، غلات کامل، شیر و برخی سبزیجات مانند اسفناج و آووکادو یافت می‌شود.
کمبود:

علائم کمبود این ویتامین عبارتند از:

• ضعف عضلانی: این ویتامین برای سیستم عصبی مرکزی ضروری است. همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و کمبود آن منجر به بروز استرس اکسیداتیو می‌گردد. استرس اکسیداتیو در بروز ضعف عضلانی موثر است. ضعف عضلانی نشان می‌دهد که سیستم عصبی مرکزی و محیطی آسیب دیده است. سیستم عصبی محیطی پیام‌ها را در سراسر بدن منتقل می‌کند. سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع ارتباط برقرار می‌کند.
• اختلال در راه رفتن: کمبود این ویتامین سبب اختلال در توانایی برخی سلول‌های عصبی در انتقال سیگنال‌ها می‌شود. اختلال در راه رفتن و هماهنگی نشان دهنده آسیب سیستم عصبی مرکزی و محیطی است.
• بی‌حسی، گزگز و مور مور شدن: آسیب فیبرهای عصبی از انتقال درست سیگنال‌ها توسط اعصاب جلوگیری می‌کند. درنتیجه علائمی ایجاد می‌شود که نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود.
• اختلال بینایی: کمبود این ویتامین سبب تضعیف گیرنده‌های نور در شبکیه و سایر سلول‌های چشم می‌شود. این امر با گذشت زمان سبب کاهش بینایی می‌گردد.
• اختلال سیستم ایمنی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین E سلول‌های ایمنی را مهار می‌کند. این امر به خصوص افراد سالخورده را در معرض خطر قرار می‌دهد.
پانکراتیت مزمن، بیماری سلیاک، بیماری کبدی کلستاتیک و سیستیک فیبروزیس احتمال کمبود ویتامین E را افزایش می‌دهند. همچنین نوزادان نارس که وزن کمی در زمان تولد داشته‌اند در معرض این مشکل قرار دارند. کمبود در این شیرخواران می‌تواند منجر به کم خونی همولیتیک و تخریب سلول‌های قرمز خون گردد.

عوارض ناشی از دریافت بیش از حد ویتامین E:

دریافت بیش از حد این ویتامین سبب خونریزی غیرطبیعی، درد عضلانی، اسهال و استفراغ می‌شود. خونریزی خطر سکته مغزی و مرگ زود هنگام را افزایش می‌دهد

Loading