ویتامین D و نقش آن در تامین اکسیژن عضلات در هنگام ورزش

ویتامین D و نقش آن در تامین اکسیژن عضلات در هنگام ورزش

تناسب قلبی – تنفسی توانایی قلب و ریه‌ها را در فراهم کردن اکسیژن برای عضلات در طی ورزش نشان می‌دهد. افراد با تناسب قلبی – تنفسی بالاتر سالم‌تر بوده و عمر طولانی‌تری دارند.
به تازگی در مطالعه‌ای محققان نقش ویتامین D خون را بر تناسب قلبی – تنفسی بررسی کردند. این مطالعه بر روی افراد ۲۰ تا ۴۹ سال انجام شد. از میان ۱۹۹۵ شرکت کننده ۴۵ درصد زن بودند. در افرادی که میزان ویتامین D خون بیشتر بود تناسب قلبی – تنفسی ۴/۳ برابر بالاتر بود. هر چقدر میزان این ویتامین در خون بیشتر بود تناسب قلبی – تنفسی در وضعیت مطلوب‌تری قرار داشت. این ارتباط در مردان و زنان، افراد جوان و میانسال و همه قومیت‌ها وجود داشت. نتایج این مطالعه در مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده است.
در حال حاضر به خوبی می‌دانیم که ویتامین D در حفظ سلامت استخوان‌ها نقش مهمی دارد. اما باید مطالعات بیشتری انجام شود تا مشخص شود به منظور حفظ سلامت قلب به چه میزان از این ویتامین نیاز است.
ویتامین D به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. بنابراین، در افرادی که ساکن مناطق سرد و با هوای ابری هستند و همچنین در افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند احتمال کمبود این ویتامین وجود دارد. این ویتامین در برخی مواد غذایی مانند غذاهای دریایی، زرده تخم‌مرغ و لبنیات غنی شده با ویتامین D یافت می‌شود. در افرادی که قادر نیستند به کمک نور خورشید و تغذیه ویتامین مورد نیاز خود را تامین کنند و در افراد با کمبود این ویتامین نیاز به دریافت مکمل وجود دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که دریافت بیش از حد مکمل ویتامین D می‌تواند سبب بروز مسمومیت شود. مسمومیت با این ویتامین با علائمی مانند تهوع، استفراغ و ضعف همراه است.
منبع:

Amr Marawan et al. European Journal of Preventive Cardiology 2018.

Loading