ویتامین D به افزایش وزن کودکان مبتلا به سوءتغذیه کمک می‌کند.

ویتامین D به افزایش وزن کودکان مبتلا به سوءتغذیه کمک می‌کند

ویتامین D در سلامت استخوان‌ها و عضلات نقش دارد. همچنین می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد دوز بالای ویتامین D سبب بهبود روند افزایش وزن و بهبود تکامل مهارت‌های حرکتی و گفتاری در کودکان مبتلا به سوءتغذیه می‌شود. آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۰ میلیون کودک در سراسر جهان به سوءتغذیه مبتلا هستند. مطالعه مذکور که نتایج آن در مجله The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده در کشور پاکستان انجام شده است.
برای درمان سوءتغذیه از بسته‌های مواد غذایی پرکالری استفاده می‌شود. اما این مواد حاوی مقادیر نسبتاً کمی ویتامین D هستند. در این مطالعه ۱۸۵ کودک مبتلا به سوءتغذیه شدید که در محدوده سنی ۶ تا ۵۸ ماه قرار داشتند به مدت ۸ هفته مواد غذایی پرکالری استفاده نمودند. به نیمی از این کودکان ۲ دوز مکمل ویتامین D که هر دوز حاوی ۲۰۰ هزار واحد بین‌المللی از این ویتامین بود در هفته دوم و چهارم داده شد. سایر افراد دارونما دریافت کردند.
بعد از ۸ هفته مشاهده شد که دریافت مکمل خوراکی ویتامین D سبب بهبود قابل توجهی در وزن می‌شود. به طوریکه وزن کودکانی که مکمل دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه دیگر ۰/۲۶ کیلوگرم بیشتر افزایش یافته بود. از سوی دیگر، دریافت مکمل منجر به بهبود تکامل گفتاری و حرکتی کودکان گردید.
محققان درصدد هستند در مطالعات آینده به این پرسش پاسخ گویند که آیا دوز بالای ویتامین D می‌تواند میزان مرگ و میر را در کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید کاهش دهد یا خیر؟
منبع:

Javeria Saleem et al. The American Journal of Clinical Nutrition 2018; Volume 107: Pages 725- 733.

Loading