ورزش هوازی با اثر بر برخی هورمون‌ها با چاقی مبارزه می‌کند.

ورزش هوازی با اثر بر برخی هورمون‌ها با چاقی مبارزه می‌کند.

هر روز تعداد زیادی از افراد پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کرده و یا برای بلند کردن وزنه‌های سنگین به باشگاه می‌روند. تقریباً تمام انواع ورزش می‌توانند به بهبود سلامتی کمک کنند. با این حال، اطلاعات ما در مورد تاثیر دقیق تمرینات ورزشی مختلف ناچیز است. به همین علت گروهی از محققان به بررسی دقیق‌تر این موضوع پرداختند.
در این مطالعه مشاهده شد تمرینات کاردیو یا هوازی (مانند دوچرخه‌ سواری) در مقایسه با تمرینات قدرتی (بلند کردن وزنه) تولید هورمون FGF21 را ۳ برابر افزایش می‌دهد. FGF21 اثرات مثبت زیادی بر روی متابولیسم (سوخت و ساز) دارد. در گذشته اثرات انواع مختلف تمرینات ورزشی بر روی هورمون‌های شناخته شده‌ای مانند آدرنالین و انسولین مشخص شده بود.
در این پژوهش ۱۰ مرد سالم یک بار در هفته و هر بار به مدت ۶۰ دقیقه یکی از تمرینات هوازی یا قدرتی را انجام دادند. سپس بر روی نمونه خونی که از شرکت کنندگان گرفته شده بود میزان قند خون، اسید لاکتیک و هورمون‌های مختلف اندازه‌گیری شد. این اندازه‌گیری‌ها نشان دهنده افزایش هورمون FGF21 بعد از ورزش کاردیو بود. درحالیکه ورزش قدرتی تاثیر قابل توجهی بر این هورمون نداشت.
امروزه محققان در حال بررسی اثر FGF21 به صورت دارو برای مقابله با دیابت، چاقی و سایر اختلالات متابولیکی مشابه هستند. بنابراین این حقیقت که ما می‌توانیم از طریق تمرینات ورزشی هوازی میزان این هورمون را افزایش دهیم، قابل توجه است.
منبع:

Thomas Morville et al. JCI Insight 2018; Volume 3

Loading