ورزش: راهکاری کم هزینه که سلامت قلب شما را تضمین می‌کند.

ورزش: راهکاری کم هزینه که سلامت قلب شما را تضمین می‌کند.

پزشکان، جراحان و سازمان‌های بهداشتی معتقدند که ورزش برای سلامت قلب مفید است. با این حال، تاکنون دلیل این امر به خوبی شناخته نشده است. در این راستا، نتایج مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده و در مجلهNature Communications منتشر شده است نشان می‌دهد که ورزش هم در شرایط طبیعی و هم بعد از وقوع حمله قلبی قلب را تحریک می‌کند تا سلول‌های عضلانی جدیدی را تولید نماید. هدف از انجام این مطالعه این بود که مشخص شود آیا یک راهکار طبیعی برای افزایش ظرفیت بازسازی سلول‌های عضلانی قلب وجود دارد یا خیر. بنابراین، محققان درصد برآمدند اثر ورزش را که یک مداخله ایمن و کم هزینه است، بررسی کنند.
قلب انسان دارای ظرفیت نسبتاً کمی برای بازسازی خود است. در افراد بزرگسال جوان حدود ۱ درصد سلول‌های عضلانی در قلب هر سال از نو تولید می‌شوند. این روند با افزایش سن کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه از دست دادن سلول‌های قلبی با ابتلا به نارسایی قلبی مرتبط است، می‌توان نتیجه گرفت مداخلاتی که به افزایش تولید سلول‌های قلبی جدید کمک می‌کنند می‌توانند در پیشگیری از بروز نارسایی قلبی نقش داشته باشند.
در مطالعه حاضر، گروهی از موش‌های سالم روزانه حدود ۵ کیلومتر بر روی تردمیل دویدند. گروه دیگر، فعالیت بدنی نداشته و بی‌تحرک بودند. نتایج به دست آمده نشان داد که ورزش می‌تواند تعداد سلول‌های عضلانی جدید را در قلب ۴/۵ برابر افزایش دهد. همچنین مشخص شد که بعد از حمله قلبی روزانه ۵ کیلومتر دویدن بر روی تردمیل سبب افزایش تعداد سلول‌های عضلانی جدید در قلب می‌گردد.
به منظور حفظ سلامت قلب باید بین از دست دادن سلول‌های عضلانی قلب (که به علت آسیب یا افزایش سن رخ می‌دهد) با تولید سلول‌های جدید تعادل وجود داشته باشد. نتایج مطالعه فوق نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به این امر کمک کند.
منبع:

Ana Vujic et al. Nature Communications 2018.

Loading