ورزش برای زنان مبتلا به فیبرومیالژی سودمند است.

ورزش برای زنان مبتلا به فیبرومیالژی سودمند است.

بیماری فیبرومیالژی با درد عضلانی و افزایش حساسیت به درد مشخص می‌شود. سایر علائم این بیماری عبارتند از: خستگی، کاهش ظرفیت جسمانی و محدودیت در انجام فعالیت‌های روزمره. از هر ۱۰ فرد مبتلا به این بیماری ۹ نفر زن هستند. در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده با هدف بررسی اثرات ورزش مقاومتی بر این بیماری ۱۳۰ زن ۲۰ تا ۶۵ ساله شرکت کردند. نیمی از شرکت کنندگان به طور تصادفی انتخاب شده و تحت نظر فیزیوتراپ تمرینات مقاومتی انجام دادند. سایر زنان تمرینات ریلکسیشن (آرام‌سازی) انجام دادند (گروه کنترل). تمرینات و ورزش دو بار در هفته و به مدت ۱۵ هفته انجام شد. زنانی که ورزش مقاومتی انجام می‌دادند تمرینات خود را از وزنه‌های بسیار سبک شروع کردند.
در انتهای مطالعه، گروهی که ورزش مقاومتی انجام داده بودند احساس بهبودی می‌کردند، قدرت عضلانی خود را به دست آورده بودند، درد کمتری داشتند، درد را بهتر تحمل می‌کردند، در این افراد آن بخش از کیفیت زندگی‌ که با سلامتی مرتبط بود بهبود یافته بود و محدودیت کمتری در انجام فعالیت‌های خود داشتند. در گروه کنترل بهبودی قابل توجهی مشاهده نشد. اما در این افراد نیز قدرت دست و بازو بهبود یافته بود. این امر نشان می‌دهد که احتمالاً تمرینات ریلکسیشن کشش و سفتی عضلات را در بازو و شانه کاهش داده و سبب افزایش قدرت بیماران می‌شود.
نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که انتخاب درست ورزش و انتخاب درست وزنه‌ها تحت نظر یک فیزیوتراپ می‌تواند به زنان مبتلا به فیبرومیالژی در کنترل علائم کمک نماید.
منبع:

Anette Larsson. University of Gothenburg 2018.

Loading