نوشیدنی کتون و تاثیر آن در کنترل قند خون

نوشیدنی کتون و تاثیر آن در کنترل قند خون

شیوع دیابت نوع ۲ و چاقی طی دهه‌های گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است. هر دوی این مشکلات با افزایش قند خون مرتبط هستند. افزایش قند خون سبب آسیب عروق که خون را به اندام‌های حیاتی می‌رسانند شده و خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. برای اولین بار نتایج مطالعه‌ای که در مجله Journal of Physiology منتشر شده نشان می‌دهد نوشیدن یک مکمل کتون می‌تواند به کاهش سطوح قند خون کمک کند. این یافته می‌تواند در آینده به کنترل افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.
اگرچه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تزریق کتون به داخل جریان خون می‌تواند سبب کاهش قند خون شود، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مکمل کتون استر نیز می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. در مطالعه جدید محققان نشان دادند که یک بار نوشیدن کتون استر قادر به کنترل قند خون است.
در این مطالعه ۲۰ فرد سالم شرکت کرده و در دو مرحله بعد از ۱۰ ساعت ناشتا بودن مکمل کتون مونواستر و یا دارونما را دریافت نمودند. ۳۰ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی، ۷۵ گرم قند دریافت کردند. نمونه خون افراد به مدت ۲/۵ ساعت هر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه یک بار جمع‌آوری شده و میزان قند، چربی و هورمون‌های آن اندازه‌گیری می‌شد. نتایج نشان داد در روزی که افراد نوشیدنی کتون را استفاده کرده بودند نسبت به زمانی که دارونما دریافت کرده بودند افزایش قند خون کمتر بود.
مطالعه فوق در افراد سالم و جوان انجام شده است. بنابراین در تحقیقات بعدی باید اثربخشی این نوشیدنی در افراد مبتلا به پیش دیابت (پردیابت)، دیابت نوع ۲ و چاقی بررسی شود. همچنین لازم است بررسی‌های بیشتری به منظور کشف مکانیسمی که این نوشیدنی از آن طریق به کنترل قند خون کمک می‌کند، انجام شود.
منبع:

Etienne Myette-Côté et al. The Journal of Physiology 2018.

Loading