نقش اسیدهای آمینه شاخه‌دار در درمان چاقی و مقاومت به انسولین

نقش اسیدهای آمینه شاخه‌دار در درمان چاقی و مقاومت به انسولین

اسیدهای آمینه شاخه‌دار (BCAAs) گروهی از اسیدهای آمینه ضروری بوده و شامل لوسین، ایزولوسین و والین است. اسیدهای آمینه ضروری در بدن به میزان کافی ساخته نمی‌شوند، بنابراین نیاز به آن‌ها باید از طریق مصرف منابع غذایی تامین شود. منابع غذایی غنی از BCAAs گوشت قرمز و محصولات لبنی است. افراد گیاهخوار می‌توانند BCAAs مورد نیاز خود را از منابع گیاهی مانند پروتئین سویا به دست آورند.
در بدن BCAAs برای تولید نوروترنسمیترها دارای اهمیت هستند. نوروترنسمیترها پیام‌رسان‌های شیمیایی در مغز و سیستم اعصاب مرکزی هستند. این اسیدهای آمینه در ساخت کلاژن، تنظیم انسولین و قند خون و عملکرد اندام‌هایی که به حفظ متابولیسم کمک می‌کنند، نقش دارند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاهش میزان BCAAs در رژیم غذایی روند چاقی ناشی از رژیم غذایی را معکوس کرده و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. در این مطالعه که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد مشاهده گردید که اگر همراه با رژیم غذایی غربی که حاوی کالری و قند بالایی است میزان BCAAs کاهش یابد وزن و توده چربی کاهش می‌یابد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کاهش BCAAs در رژیم غذایی ممکن است راهکاری جهت درمان چاقی و مقاومت به انسولین باشد. همچنین نشان می‌دهد که نه تنها مقدار پروتئین رژیم غذایی بلکه ترکیب اسیدهای آمینه در رژیم غذایی نیز در تنظیم سلامت متابولیکی نقش دارد. با این حال، به گفته محققان تا زمانی که نتایج این تحقیق در انسان‌ تائید نشود، باید در مورد این یافته با احتیاط سخن گفت.
منبع:

Nicole E. Cummings et al. The Journal of Physiology 2017.

Loading