کوهوش سیاه (Black Cohosh): آیا به رفع گرگرفتگی کمک می‌کند؟

کوهوش سیاه یکی از مکمل‌هایی است که به خوبی برای یائسگی مورد مطالعه قرار گرفته است. این مکمل از ریشه گیاه کوهوش سیاه در آمریکای شمالی به دست می‌آید. مطالعات متعددی فواید آن را به خصوص در ارتباط با گرگرفتگی در مقایسه با دارونما کشف کرده‌اند. اما برخی مطالعات نیز آن را تایید نمی‌کنند.
یک هشدار: در صورت وجود مشکلات کبدی از آن استفاده نکنید.

دانه بزرک (Flaxseed): کاهش تعریق شبانه

دانه بزرک و روغن آن به برخی زنان با علائم یائسگی ملایم کمک می‌کند. بزرک منبع خوبی از لیگنان، به عنوان تعدیل‌کننده هورمون‌های زنانه می‌باشد. اگرچه، همه مطالعات این فواید را در تسکین گرگرفتگی تایید نمی‌کنند.

کلسیم: پیشگیری از تحلیل استخوانی

تحلیل استخوان می‌تواند پس از کاهش سطح هورمون‌ها در یائسگی یک مشکل جدی تلقی شود. دریافت کافی کلسیم بسیار اهمیت دارد. زنان زیر ۵۱ سال به روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. نیاز زنان ۵۱ ساله و بیشتر روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم می‌باشد.
نکته: بهتر است کلسیم خود را از مواد غذایی دریافت نمایید. اگر برای دریافت کافی به مکمل نیاز دارید، دوزهای پایین (کمتر از ۵۰۰ میلی گرم در یک زمان) را با مواد غذایی در طول روز استفاده کنید. کسیم اینگونه جذب بهتری خواهد داشت.

شبدر قرمز: فواید آن اثبات نشده

اکثر زنان شبدر قرمز می‌خورند به امید اینکه استروژن گیاهی طبیعی است و علائم یائسگی را کاهش می‌دهد. تاکنون نتایج مطالعات در این زمینه ضد و نقیض است. با وجود نگرانی‌ها، مطالعات اخیر نشان می‌دهند مصرف ۳ ماه شبدر قرمز خطر سرطان رحم را در زنان افزایش نمی‌دهد. اما بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

ویتامین D: کمی آفتاب بگیرید.

ویتامین D به اندازه کلسیم برای سلامت استخوان اهمیت دارد. بدون ویتامین D بدن شما قادر به جذب کلسیم نمی‌باشد. اغلب بزرگسالان به روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند. افراد ۷۱ ساله و بزرگتر نیازشان ۸۰۰ واحد بین المللی است.

سیب‌زمینی شیرین وحشی (Wild Yam): جایگزینی برای هورمون‌ها

قرص‌ها و کرم‌های ساخته شده از گونه‌های خاصی از سیب‌زمینی شیرین جایگزینی مناسب برای هورمون درمانی در دوران یائسگی می‌باشد. برخی از ترکیبات طبیعی در این سیب‌زمینی شیرین شبیه استروژن و پروژسترون می‌باشد. اما تاکنون، مطالعات بالینی تاثیر آن‌ها را در کاهش علائم یائسگی تایید نکرده‌اند.

جینسنگ: بهود دهنده خلق و خو

تعداد محدودی از مطالعات نشان می‌دهند انواع مختلف جینسنگ ممکن است کیفیت زندگی را در دوران یائسگی تقویت کند. جینسنگ به بهبود خلق و خو و خواب کمک می‌نماید. اما تاکنون، مطالعات جینسنگ آمریکایی یا کره‌ای را جهت کاهش علائم فیزیکی یائسگی مانند گرگرفتگی موثر نمی‌دانند.

سنت جونز ورت (St. John’s Wort): کنترل نوسانات خلقی

این گیاه یک درمان شناخته شده برای افسردگی خفیف است. اما می‌تواند فواید ویژه‌ای برای زنان یائسه نیز داشته باشد. شواهدی وجود دارد (بخصوص هنگامی که با کوهوش سیاه ترکیب شود) که نشان می‌دهد سنت جونز ورت (گل راعی) می‌تواند منجر به بهبود خلق و خو و کاهش نوسانات خلقی مربوط به یائسگی شود.

دهیدرو اپی‌آندروسترون (DHEA): هورمون جوانی

سطح طبیعی هورمون DHEA پس از ۳۰ سالگی در بدن افت می‌کند. برخی مطالعات کوچک نشان می‌دهند مکمل‌های DHEA علائم یائسگی مانند کم شدن میل جنسی و گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. اما نتایج ضد و نقیض است. سایر مطالعات هیچ‌گونه فایده‌ای پیدا نکرده‌اند. کمی نگرانی در رابطه با استفاده طولانی مدت یا دوزهای بالای DHEA وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

دانگ کوای (Dong Quai): ملکه گیاهان

هزاران سال است که دانگ کوای در طب چینی به عنوانی درمانی برای سلامت زنان استفاده می‌شود. اما تحقیقات اخیر شواهدی برای تایید این ادعا نیافته است. یک مطالعه بر روی دانگ کوای انجام شد تا تاثیر آن را بر کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی تعیین کند، اما هیچ فوایدی یافت نشد. از آن جایی که ممکن است مصرف طولانی مدت دانگ کوای عوارضی از جمله ابتلا به سرطان داشته باشد، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

سویا: غذای شگفت‌انگیز

زنان یائسه آمریکایی هشت برابر بیشتر از زنان آسیایی دچار گرگرفتگی می‌شوند. آیا سویا در رژیم غذایی آسیایی می‌تواند علت آن باشد؟ احتمالاً.
مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند سویا به میزان متوسطی در تسکین گرگرفتگی موثر است. غذاهای حاوی سویا (مانند آجیل سویا و توفو) و مکمل‌های فیتواستروژن (ترکیبات شبیه استروژن که در برخی گیاهان وجود دارد) گاهی برای از بین بردن گرگرفتگی های خفیف استفاده می‌شود. اگرچه این نتایج هنوز قطعی نیست.

استفاده هوشمندانه از مکمل‌ها

در مورد مصرف هرگونه مکمل با یک پزشک یا داروساز مشورت نمایید. به یاد داشته باشید:
• تمام مکمل‌ها اثرات جانبی دارند.
• مکمل‌ها و گیاهان ممکن است با برخی داروهای مصرفی‌تان تداخل داشته باشند. آن‌ها می‌توانند اثر دارو را افزایش یا کاهش دهند و یا این تداخل می‌تواند مشکلات دیگری به وجود آورد.
• برخی از گیاهان منجر به واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

Loading