توصیه‌های لازم در مورد مصرف مکمل‌ها

مکمل‌های تغذیه‌ای و 5 توصیه کاربردی برای دریافت آ‌ن‌ها

رژیم غذایی مناسب بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است. اما اگر رژیم غذایی قادر به تامین تمام نیازهای بدن نباشد مکمل‌ها می‌توانند مفید باشد. با این وجود، اگر به توصیه‌های لازم در مورد مصرف مکمل‌ها توجه نشود ممکن است مصرف این محصولات نه تنها سودمند نباشد بلکه سلامتی را در معرض خطر قرار دهد.

 

توصیه‌های لازم در مورد مصرف مکمل‌ها:

برخی از مهم‌ترین توصیه‌های لازم در مورد مصرف مکمل‌ها عبارتند از:
۱. نیازهای تغذیه‌ای شما به عواملی بستگی دارد که عبارتند از: سن، نوع غذاهای مصرفی، هر نوع بیماری یا مشکلات پزشکی و بیماری‌هایی که در معرض ابتلا به آن‌ها قرار دارید. به عنوان مثال، اگر شما در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان باشید ممکن است پزشک توصیه کند تا مکمل کلسیم و ویتامین D دریافت نمایید. اگر احتمال داشته باشد باردار شوید باید مقدار کافی اسید فولیک دریافت کنید تا از بروز برخی نقص‌های مادرزادی جلوگیری شود. همچنین اگر شما نیاز به بهبود سلامت قلب داشته باشید ممکن است مکمل امگا ۳ دریافت کنید.
۲. میزان نیاز روزانه به اغلب ویتامین‌ها و مواد معدنی به سن و جنس وابسته است. نیاز به مواد مغذی در دوران بارداری، شیردهی و برخی بیماری‌ها نیز متفاوت است.
۳. بسیاری از افراد تحت تاثیر تبلیغات یا گفته‌های دیگران اقدام به مصرف مکمل می‌کنند. توصیه می‌شود در مورد فواید و مضرات هر مکمل تحقیق کرده و از پزشک یا متخصص تغذیه در این رابطه سوال کنید.
۴. برخی از مکمل‌های تغذیه‌ای ممکن است بر روی سایر داروهای مصرفی شما تاثیر داشته باشند. به عنوان مثال، اگر شما از رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید نباید از مقادیر زیاد ویتامین K استفاده کنید. زیرا این ویتامین سبب لخته شدن خون می‌گردد. اگر شما قصد انجام عمل جراحی را دارید باید از مصرف مکمل امگا ۳ خودداری کنید. زیرا امگا ۳ خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.
۵. برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های محلول در چربی (A، E، D و K) باید همراه با غذا مصرف شوند، اما برخی دیگر باید با معده خالی دریافت شوند. مکمل آهن نباید همراه با شیر مصرف شود، زیرا آهن و کلسیم برای جذب با یکدیگر رقابت می‌کنند

Loading