مواد غذایی مفیدی که زنان نباید از مصرف آن‌ها غافل شوند

مواد غذایی مفیدی که زنان نباید از مصرف آن‌ها غافل شوند

برخی مواد غذایی مفید که در حفظ سلامت زنان نقش دارند، عبارتند از:

۱- لوبیاها:

حاوی مقادیر زیاد پروتئین و فاقد چربی هستند. در کاهش فشارخون و قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش دارند.

۲- گریپ‌فروت:

حاوی فلاونوئید بوده، به حفظ سلامت قلب کمک کرده و از بروز سکته مغزی پیشگیری می‌کند. گریپ‌فروت با برخی داروها، از جمله استاتین‌ها که کاهنده کلسترول خون هستند، تداخل دارد. بنابراین، اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید قبل از مصرف گریپ‌فروت با پزشک خود مشورت نمایید.

۳- انواع توت و گیلاس:

حاوی فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان هستند. این ترکیبات از آسیب سلول‌های بدن پیشگیری می‌کنند. توت‌ها در افراد سالمند به حفظ سلامت مغز کمک می‌کنند.

۴- ماست کم چرب:

افراد بالای ۵۰ سال به میزان بیشتری کلسیم نیاز دارند. یک لیوان ماست حدود یک سوم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

۵- ماهی ساردین:

حاوی اسیدهای چرب مفید، ویتامین D و کلسیم است. اسید چرب امگا ۳ موجود در آن در مادران شیرده به بهبود کیفیت شیر کمک می‌کند. ساردین حاوی جیوه کمی است، بنابراین توسط زنان باردار قابل استفاده است.

۶- دانه بزرک:

حاوی فیبر و لیگنان است. لیگنان یک ترکیب گیاهی مشابه استروژن بوده و در کاهش خطر برخی از انواع سرطان‌ها نقش دارد. روغن بزرک حاوی امگا ۳ است. بزرک با برخی داروها تداخل دارد، بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید.

۷- گردو:

حاوی اسیدهای چرب مفید بوده و مصرف متعادل آن از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی پیشگیری می‌کند.

۸- آووکادو:

حاوی چربی‌های مفید است. به کاهش چربی‌های شکم و حفظ سلامت چشم‌ها و پوست کمک می‌کند. همچنین در کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) نقش دارد.

۹- اسفناج:

حاوی فولات است. فولات احتمال نقص لوله عصبی در جنین و نیز خطر ابتلا به دمانس (زوال عقل)، سرطان روده بزرگ و بیماری قلبی را می‌کاهد. لوتئین موجود در اسفناج از شبکیه چشم محفاظت می‌کند.

۱۰- گوشت گاو کم چرب:

در تامین آهن مورد نیاز زنان نقش دارد. گوشت گاو حاوی روی نیز می‌باشد. با این حال، در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد، زیرا ممکن است در ابتلا به فیروئید رحم نقش داشته باشد.

Loading