مواد شیمیایی در افزایش شیوع چاقی موثر هستند

مواد شیمیایی در افزایش شیوع چاقی موثر هستند

امروزه چاقی به طور فزاینده‌ای میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان درگیر کرده است. این امر منجر به ۲/۸ میلیون مرگ در سرار جهان و بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود که بار مالی زیادی را به سیستم‌های بهداشتی تحمیل می‌کند. بر اساس تحقیقات جدید مواد شیمیایی موجود در محیط می‌توانند با اثر بر روی هورمون‌های بدن سبب چاقی شوند. اجتناب از این دسته از مواد می‌تواند خطر چاقی و عوارض ناشی از آن‌ را کاهش دهد.
گفته می‌شود که مواد شیمیایی موثر بر روی فرآیند ذخیره‌سازی چربی در بدن در افزایش شیوع چاقی نقش دارند. این مواد چاق کننده با افزایش تعداد و اندازه سلول‌های چربی یا افزایش اشتها سبب تجمع چربی در بدن می‌شوند. یا با تغییر توانایی بدن در سوزاندن کالری کاهش وزن را دشوار می‌سازند. این دسته از مواد شیمیایی در آفت‌کش‌ها، پلاستیک‌ها، ظروف آشپزخانه و پوشاک یافت می‌شوند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که منبع عمده مواد چاق کننده رژیم غذایی، گرد و غبار منازل، محصولات پاک کننده، وسایل آشپزخانه و لوازم آرایشی است. بر این اساس ۷ توصیه برای کاهش مواجهه با مواد چاق کننده وجود دارد که عبارتند از:
۱. انتخاب مواد غذایی تازه به جای محصولات فرآوری شده
۲. مصرف میوه‌ها و سبزیجات فاقد آفت کش‌ها (همانند محصولات ارگانیک)
۳. استفاده از ظروف شیشه‌ای یا آلومینیومی برای مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و کاهش استفاده از پلاستیک به خصوص در هنگام گرم کردن یا ذخیره کردن مواد غذایی
۴. در آوردن کفش به هنگام ورود به خانه به منظور اجتناب از انتقال مواد آلاینده
۵. گردگیری کردن خانه با استفاده از پارچه مرطوب
۶. کاهش تعداد فرش‌ها در منزل یا محل کار، به دلیل احتمال تجمع گرد و غبار در آن‌ها
۷. تا حد امکان کاهش استفاده از پاک کننده‌ها و یا استفاده از محصولاتی که حاوی مواد چاق کننده نیستند
منبع:

Presented in Barcelona at the European Society of Endocrinology annual meeting, ECE 2018

Loading