مغزها: موثر در پیشگیری از بیماری قلبی و افزایش طول عمر

کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

مغزها حاوی فیبر، ویتامین E و اسید آمینه آرژنین بوده و تحقیقات نشان داده که مصرف متعادل آن‌ها در کاهش کلسترول بد (LDL)، حفظ سلامت قلب و عروق و افزایش طول عمر موثر است. نتایج یک مطالعه که بر روی بیش از ۲۰۰ هزار نفر انجام شد نشان داد که مصرف بادام‌زمینی (حتی به میزان ۱۰ گرم در روز) خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

چرا مغزها برای سلامتی مفید هستند؟

این دسته از مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع با چند پیوند دوگانه (PUFA) هستند. PUFA در مقایسه با چربی‌های اشباع سالم‌تر است. مغزها حاوی مقادیری پروتئین، فیبر و مواد مغذی مختلف هستند. آرژنین، رزوراترول، فیتواسترول‌ها و فلاونوئیدهای موجود در آن‌ها به ترتیب در کاهش فشارخون، کاهش التهاب، کاهش کلسترول خون و ممانعت از انسداد عروق نقش دارند. از سایر مواد مغذی موجود در مغزها می‌توان به منیزیم و پتاسیم اشاره کرد. این مواد غذایی در ایجاد حس سیری نیز نقش دارند.

چگونه مغزها را به رژیم غذایی خود بیفزاییم؟

هنگامی که می‌خواهیم از مغزها استفاده کنیم باید به یاد داشته باشیم که این دسته از مواد غذایی حاوی کالری بالایی هستند. بنابراین، نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد. بهترین راه این است که به جای چربی‌های مضر مانند انواع سس‌ها و کره از انواع مغزها (بدون نمک) به مقدار مناسب استفاده کنیم. به عنوان مثال، می‌توانید به جای ۱ قاشق غذاخوری کره از ۱ قاشق غذایی کره بادام‌زمینی استفاده نمایید.
هر واحد از این مواد غذایی معادل ۳۰ گرم یا حدود یک چهارم لیوان است. میزان تقریبی چربی، پروتئین و فیبر موجود در ۳۰ گرم بادام‌زمینی، بادام، پسته و گردو در جدول زیر نشان داده شده است:

چربی (گرم)

پروتئین (گرم)

فیبر (گرم)

بادام‌زمینی

۱۴

۷

۲

بادام

۱۵

۶

۳

پسته

۱۳ ۶

۳

گردو

۱۸

۴

۲

مخلوطی از مغزهای مختلف

۱۵

۵

۳

Loading