متابولیسم یا سوخت و ساز بدن چیست؟

متابولیسم یا سوخت و ساز: در مورد این واژه چه می‌دانید؟
حتماً شنیده‌اید که هر چقدر متابولیسم یا سوخت و ساز شما بیشتر باشد، بهتر وزن کم می‌کنید. به همین علت بسیاری از افراد زمانی که رژیم غذایی کاهش وزن می‌گیرند متابولیسم پایین را دلیل عدم موفقیت خود در رسیدن به وزن مناسب می‌دانند.

در مورد متابولیسم چه می‌دانید؟

متابولیسم به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن بدن مواد غذایی خورده شده توسط شما را به انرژی مورد نیاز تبدیل می‌کند. این فرآیند نه تنها برای انسان، بلکه برای تمام موجودات زنده حائز اهمیت است.
امروزه تقریباً همیشه هنگامی که در مورد متابولیسم یا سوخت و ساز صحبت می‌شود این موضوع به وزن بدن ارتباط داده می‌شود. احتمالاَ شما نیز شنیده‌اید که برخی افراد می‌گویند “وزن من کم نمی‌شود، زیرا متابولیسم بدن من پایین است”. اگرچه این گفته تا حدودی صحیح است، اما باید بدانید که میزان غذای مصرفی شما و میزان ورزشی که روزانه انجام می‌دهید در مقایسه با متابولیسم بر روی وزن شما تاثیر بیشتری دارند.

چه عواملی می‌توانند بر روی متابولیسم یا سوخت و ساز بدن موثر باشند؟

• مصرف روزانه صبحانه می‌تواند به افزایش سوخت و ساز کمک کند.
کاهش وزن سریع سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد. لاغری سریع علاوه بر تاثیر منفی که بر روی متابولیسم دارد احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. کاهش وزن سریع در رژیم شیردهی با کاهش حجم شیر مادر و اختلال در تغذیه شیرخوار همراه است.
• افزایش سن میزان سوخت و ساز را کاهش می‌دهد. به طور کلی، با بالا رفتن سن میزان چربی بدن افزایش و میزان عضلات کاهش می‌یابد. برخی افراد نیز هنگامی که به سنین سالمندی می‌رسند میزان فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهند. فعالیت بدنی می‌تواند با کاهش متابولیسم مقابله کرده و شانس کاهش وزن موفق را افزایش دهد.
• داروها می‌توانند بر روی متابولیسم شما موثر باشند. برخی داروها متابولیسم را بیش از حد افزایش و یا کاهش می‌دهند.
افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی، مبتلایان به دیابت، فشارخون بالا، کبد چرب، چربی خون بالا، خانم‌های باردار یا شیرده همگی می‌توانند برای دریافت برنامه غذایی از نوین دایت اقدام و در دوره‌های رژیم حضوری، رژیم اینترنتی و یا رژیم آنلاین (VIP) ثبت نام کنند.

Loading