ماهی بخورید، طول عمر خود را افزایش دهید.

۲ بار در هفته ماهی بخورید.

۸. محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد دریافتند افرادی که سطح امگا ۳ در خونشان بالاتر است (این سطح با خوردن حداقل دو بار در هفته ماهی حفظ می‌شود) در مقایسه با کسانی که سطح پایینی از امگا ۳ دارند، ۲/۲ سال بیشتر زندگی می‌کنند.
اما فواید خوردن ماهی بیش از افزایش طول عمر است و می‌تواند کیفیت زندگی را نیز بهبود بخشد. در ادامه به شش فایده خوردن ماهی و امگا ۳ جهت زندگی بهتر و سالمتر اشاره می‌کنیم:

۱- خوردن ماهی برای قلب مفید است.

مطالعات نشان داده‌اند اسیدهای چرب امگا ۳ برای قلب مفیدند. بر اساس مطالعه مروری که بیش از ۲۵۰ تحقیق را بررسی کرده و در سال ۲۰۱۱ در مجله متخصصان قلب آمریکا به چاپ رسیده است خوردن حداقل ۲ بار در هفته ماهی غنی از اسید چرب امگا ۳ خطر حمله قلبی و سکته را کم می‌کند. در حالیکه مصرف قرص روغن ماهی یک گزینه مناسب برای افردی است که نمی‌توانند به مقدار توصیه شده ماهی بخورند، محققان اعتقاد دارند خوردن ماهی بهترین راه برای دریافت امگا ۳ است. زیرا ماهی حاوی مواد مغذی مفید دیگری نیز می‌باشد که در روغن ماهی یافت نمی‌شود.

۲- ماهی به کاهش خطر سرطان پروستات کمک می‌کند.

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد مردانی که به طور منظم ماهی می‌خورند کمتر مبتلا به سرطان پروستات می‌شوند. محققان دانشگاه کالیفرنیا- سان فرانسیسکو، بیش از ۹۰۰ مرد را بررسی کردند و دریافتند افرادی که بیشترین مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را داشتند، ۶۳ درصد کمتر در معرض خطر سرطان پروستات بودند.

۳- ماهی می‌تواند از افسردگی پس از زایمان پیشگیری کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله روانپزشکی کانادا به چاپ رسیده است هورمون سروتونین، که مسئول ایجاد احساس شادی است، پس از اتمام بارداری کاهش یافته و می‌تواند منجر به افسردگی پس از زایمان گردد. اما مصرف امگا ۳ که در تولید سروتونین نقش دارد، می‌تواند به رهایی مادران از افسردگی پس از زایمان کمک نماید. به گفته گابریل شاپیرو محقق دانشگاه مونترال : “مطالعات پیشین نشان می‌دهند احتمال دارد ارتباطی بین بارداری، امگا ۳ و واکنش شیمیایی که سروتونین را به عنوان تنظیم کننده خلق و خو در مغز آزاد می‌کند، وجود داشته باشد. بسیاری از زنان می‌توانند مصرف امگا ۳ خود را به سطوح توصیه شده افزایش دهند.”

۴- خوردن ماهی به مغز کمک می‌کند.

طبق مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۷ در مجله علوم اعصاب مصرف منظم ماهی مغز شما را تقویت کرده و منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌گردد. محققان دریافتند افرادی که ماهی پخته یا کبابی می‌خورند مغز بزرگتر و سلول‌های بیشتری در نواحی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه می‌باشد، دارند. به گفته پژوهشگران این امر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال حافظه کمک کند.

۵- اسیدهای چرب امگا ۳ به درمان بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ در مجله آمریکایی تغذیه منتشر شد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، بیماری کرون، پسوریازیس و سایر التهاب‌ها و بیماری‌های خودایمنی می‌توانند از فواید خوردن منظم ماهی یا مکمل روغن ماهی بهره‌مند شوند. محققان مرکز ژنتیک، تغذیه و سلامت واشنگتن دریافتند افراد مبتلا به بیماری التهابی و خودایمنی که به طور منظم ماهی یا مکمل روغن ماهی می‌خورند، نسبت به کسانی که ماهی یا مکمل دریافت نمی‌کردند روند بهبودی مناسب‌تری را گذراندند. به گفته محققان: “مطالعات بالینی متعددی مزایای مصرف مکمل روغن ماهی را در چندین بیماری التهابی و خودایمنی در انسان ارزیابی کردند. نتایج بهبود قابل توجهی را در بیماری‌های مزمن التهابی نشان می‌دهد، از جمله کاستن شدت بیماری و کاهش استفاده از داروهای ضدالتهابی.”

۶- ممکن است ماهی به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند.

طبق بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در ژورنال BMJ خوردن ماهی‌های غنی از امگا ۳ ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک نماید. محققان دانشگاه ژجیانگ چین نتایج ۲۶ مطالعه متشکل از ۸۰۰،۰۰۰ شرکت‌کننده را بررسی کردند و دریافتند کسانی که روزانه حداقل ۱/۰ گرم امگا ۳ مصرف می‌کردند، ۵ درصد کمتر مبتلا به سرطان سینه شدند و افرادی که بیشتری میزان امگا ۳ را دریافت می‌کردند خطر ابتلا به سرطان سینه در آن ها ۱۴ درصد کاهش یافت.

Loading