ماست یونانی: با ۸ فایده این ماده غذایی آشنا شوید

ماست یونانی: با 8 فایده این ماده غذایی آشنا شوید

ماست یونانی با سایر ماست‌ها متفاوت است. زیرا در طی فرآیند آماده‌سازی آن پروتئین وی (Whey) حذف می‌شود. پروتئین وی مایعی است که حاوی لاکتوز (قند طبیعی موجود در شیر) است. این نوع ماست در مقایسه با ماست معمولی حاوی قند کمتری بوده و غلیظ‌تر است.
ممکن است برخی تولیدکنندگان عوامل تغلیظ کننده را به ماست معمولی اضافه کرده و آن را به عنوان ماست یونانی روانه بازار کنند. اما این نوع ماست فاقد خواص مفید ماست یونانی است.

خواص ماست یونانی:

۱- بهبود سلامت استخوان: این نوع ماست غنی از کلسیم و پروتئین است. کلسیم سلامت استخوان را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را کاهش می‌دهد. دریافت کافی پروتئین نیز برای سلامت استخوان ضروری است.
۲- کاهش اشتها و گرسنگی: این نوع ماست غنی از پروتئین است. بنابراین سبب می‌شود احساس سیری برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشد. تحقیقات نشان داده افراد بعد از صرف یک غذای سرشار از پروتئین در طی روز کمتر احساس گرسنگی می‌کنند.
۳- افزایش متابولیسم (سوخت و ساز): تحقیقات نشان داده مصرف رژیم غذایی پرپروتئین می‌تواند میزان کالری که بدن می‌سوزاند را افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌شود که همراه با هر وعده غذایی مقداری پروتئین مصرف شود. مصرف ماست یونانی به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل که حاوی مقادیر کافی پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های سالم و فیبر باشد می‌تواند به افزایش متابولیسم و کاهش وزن کمک کند.
۴- بهبود سلامت روده: این نوع ماست حاوی پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها به حفظ تعادل باکتری‌های روده کمک می‌کنند. البته ممکن است همه افراد به طور مشابه به پروبیوتیک‌ها واکنش نشان ندهند. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ممکن است روده برخی افراد به فواید پروبیوتیک‌ها مقاوم باشد.
۵- بهبود سلامت روانی: تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ماست‌های پروبیوتیک برای سلامت روانی افراد مفید است. نتایج منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد در افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم ماست پروبیوتیک یا یک عدد کپسول پروبیوتیک دریافت می‌کردند احتمال بروز استرس، افسردگی و اضطراب کمتر بود. علت این امر احتمالاً ارتباط بین روده و مغز است.
۶- ساخت توده عضلانی: مواد غذایی سرشار از پروتئین، از جمله ماست یونانی، می‌توانند به ساخت توده عضلانی کمک کنند. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی پرپروتئین می‌تواند توده عضلانی را در افرادی که تمرینات مقاومتی انجام می‌دهند، افزایش دهد.
۷- کاهش فشارخون: ماست یونانی نوعی شیر تخمیر شده پروبیوتیک است که ممکن است فشارخون را کاهش دهد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که شیر تخمیر شده حاوی پروبیوتیک به کاهش فشارخون کمک می‌کند. اما نتایج در این مورد متناقض است.
۸- کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲: یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بین دریافت ماست و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد.

Loading