لرزش دست چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟

لرزش دست چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟
بسیاری از افراد ممکن است لرزش دست‌ را تجربه کنند. اگر این لرزش خفیف باشد مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شود. اما زمانی که شدید باشد و به وضوح مشاهده شود می‌تواند عملکرد فرد را مختل کرده و برای وی آزاردهنده باشد. اگر با لرزش دست مواجه شدید برای مشخص شدن علت بروز آن باید به پزشک مراجعه کنید.

لرزش دست چرا ایجاد می‌شود؟

۱- ابتلا به بیماری پارکینسون

این بیماری اولین بار در سال ۱۸۱۷ میلادی توسط دانشمندی به نام “جیمز پارکینسون” توصیف شد. در مبتلایان به این بیماری سلول‌های مغزی که با حرکت کردن عضلات در ارتباط هستند آسیب دیده و تولید دوپامین کاهش پیدا می‌کند.
هنگامی که سلول‌های ترشح کننده دوپامین از بین بروند مغز پیام‌های لازم در مورد چگونگی و زمان حرک را دریافت نکرده و کنترل بیمار بر روی عضلات بدن کم می‌شود. به همین علت در این بیماران صحبت کردن، نوشتن و سایر فعالیت‌ها به کندی انجام می‌شود.
پارکینسون یک بیماری پیش‌رونده است که مبتلایان به آن به تدریج عملکرد خود را ازدست می‌دهند. لرزیدن ابتدا از یک دست شروع شده و با گذشت زمان دست دیگر نیز درگیر می‌شود.
از دیگر علائم پارکینسون می‌توان به کند شدن حرکات، اختلال در حفظ تعادل و سفت شدن دست‌‌ها و پاها اشاره کرد. برای درمان این بیماران از دارو درمانی و گاهی اوقات جراحی استفاده می‌شود.

۲- ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS)

MS یک بیماری خودایمنی است. بدین معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های بدن حمله می‌کند. در این بیماری پوشش روی اعصاب که میلین نامیده می‌شود آسیب می‌بیند.
علت بروز MS تاکنون به طور دقیق مشخص نشده است. اما مشاهده شده که شیوع آن در میان زنان در مقایسه با مردان بیشتر است. متداول‌ترین راهکار برای درمان این بیماری استفاده از دارو است.

۳- پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید به معنای افزایش فعالیت غده تیروئید است. این بیماری با علائمی مانند لرزش دست‌ها، افزایش ضربان قلب، اختلال خواب و کاهش وزن ناخواسته همراه است.
 برای تشخیص پرکاری تیروئید از آزمایش خون کمک گرفته می‌شود. برای درمان این بیماری از داروهای خوراکی، ید رادیواکتیو و گاهی اوقات جراحی استفاده می‌شود.

۴- دریافت بیش از حد کافئین

کافئین یک ماده محرک طبیعی است که می‌تواند سبب افزایش هوشیاری شما شود. دریافت بیش از حد کافئین که در قهوه، شکلات، برخی نوشابه‌ها و داروهای درمان کننده سردرد وجود دارد می‌تواند سبب لرزش دست‌های شما شود.

۵- کمبود خواب

اگر به میزان کافی نخوابید ممکن است مغز به اشتباه به دست‌های شما پیام داده و آن‌ها شروع به لرزیدن کنند. خوشبختانه بعد از استراحت کافی این مشکل برطرف می‌شود. بزرگسالان زیر ۶۵ سال باید هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند. میزان خواب مورد نیاز افراد ۶۵ ساله و بالاتر ۷ تا ۸ ساعت در شب است.

۶- افت قند خون

قند خون سوخت مورد نیاز عضلات و اعصاب را فراهم می‌سازد. افت قند خون که می‌تواند به علت دریافت ناکافی غذا، مصرف الکل یا دریافت برخی داروها رخ دهد با لرزش دست همراه است.

۷- استرس

استرس و لرزش دست
زمانی که با یک موقعیت استرس‌زا مواجه می‌شوید دست‌های شما شروع به لرزیدن کرده و ضربان قلب شما افزایش می‌یابد. بعد از رفع استرس نیز این مشکلات برطرف می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق و مدیتیشن استرس خود را کنترل کنید.

۸- برخی داروها

داروهایی که برای بهبود خلق و خو و درمان تشنج، میگرن و آسم تجویز می‌شوند و برخی آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است سبب لرزش دست‌ها شوند.

۹- استعمال سیگار

اگرچه برخی از افراد از سیگار برای رفع استرس خود استفاده می‌کنند، اما در حقیقت نیکوتین موجود در سیگار وارد جریان خون شده و سبب افزایش ضربان قلب و بروز اضطراب و لرزیدن دست‌ها می‌شود.

۱۰- کمبود ویتامین B12

این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم عصبی دارد. اگر به میزان کافی از گوشت‌ها، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده نکنید و یا برخی از داروها را مصرف کنید ممکن است به کمبود ویتامین B12 مبتلا شوید. احتمال کمبود این ویتامین در افراد سالمند، افراد گیاهخوار و بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی وجود دارد.
میزان نیاز روزانه به ویتامین B12 در بزرگسالان و نوجوانان ۲/۴ میکروگرم، کودکان ۹ تا ۱۳ سال ۱/۸ میکروگرم، ۴ تا ۸ سال ۱/۲ میکروگرم، ۱ تا ۳ سال ۰/۹ میکروگرم و شیرخواران ۷ تا ۱۲ ماه و کمتر از ۶ ماه به ترتیب ۰/۵ و ۰/۴ میکروگرم است. نیاز زنان باردار و شیرده به این ویتامین به ترتیب ۲/۶ و ۲/۸ میکروگرم در روز می‌باشد.

۱۱- اختلالات کبدی

لرزش یکی از علائم بیماری ویلسون است. در این بیماری ژنتیکی به علت تجمع مس در بدن کبد و مغز آسیب می‌بیند. بیماری ویلسون به کمک داروها و اصلاح رژیم غذایی درمان می‌شود.

۱۲- اختلالات مغزی

بروز سکته مغزی یا وارد آمدن ضربه به مغز می‌تواند سبب لرزش دست‌ها شود. پزشک با استفاده از داروها می‌تواند این مشکل را مدیریت کند. در این شرایط باید مصرف کافئین، نیکوتین و … که می‌توانند سبب تشدید این علائم شوند محدود گردد.

Loading