قهوه، موثر در درمان بیماری پارکینسون

قهوه، موثر در درمان بیماری پارکینسون

دانشمندان موفق به شناسایی ترکیبی در قهوه شده‌اند که می‌تواند همراه با کافئین با بیماری پارکینسون مقابله کند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در قهوه می‌توانند به عنوان یک گزینه درمانی برای کاهش سرعت تخریب مغز مورد استفاده قرار گیرند.
پارکینسون یک بیماری پیش‌رونده مغزی و در حال حاضر غیرقابل درمان است. در این بیماری سیستم حرکتی بدن مختل شده و علائمی مانند لرزش، سفتی عضلات، کندی حرکات و اختلال در راه رفتن، تعادل و هماهنگی مشاهده می‌شود. این بیماری درمان قطعی نداشته و داروها تنها می‌توانند علائم آن را تا حدودی کنترل کنند. در اغلب موارد ابتلا به این بیماری بعد از ۵۰ سالگی رخ می‌دهد.
در مطالعات گذشته مشاهده شده بود که نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد. در آن زمان تصور می‌شد که کافئین موجود در این نوشیدنی تنها عامل موثر در بروز این فواید است. اما در حال حاضر مشخص شده دانه‌های قهوه حاوی تعداد زیادی ترکیبات دیگر هستند که کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
ترکیب جدیدی که همراه با کافئین سرعت پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد EHT نام دارد. EHT با تجمع غیرطبیعی پروتئینی که با بروز بیماری پارکینسون مرتبط است، مقابله می‌کند.
نتایج این مطالعه نشان داد کافئین و EHT به تنهایی موثر نیستند. اما هنگامی که همراه با هم مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند نقش حفاظتی در برابر بیماری پارکینسون داشته باشند. به طوریکه به صورت ترکیب با هم مانع تجمع پروتئین مضر در مغز می‌شوند. بنابراین، می‌توانند از پیشرفت بیماری پیشگیری نمایند.
EHT در انواع مختلف قهوه یافت می‌شود، اما مقدار آن می‌تواند متفاوت باشد. تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص گردد چه میزان از EHT و کافئین برای کاهش روند پیشرفت این بیماری لازم است. زیرا مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر سلامتی داشته باشد.
منبع:

Run Yan et al. Proceedings of the National Academy of Sciences 2018.

Loading