قند میوه ها برای سلامتی مفید است یا مضر؟

قند میوه ها برای سلامتی مفید است یا مضر؟
تمام میوه ها حاوی قند طبیعی هستند. میزان قند موجود در میوه های شیرین تر مانند انبه و هندوانه بیشتر است. اگرچه میوه ها دارای قند هستند اما قند میوه ها در مقایسه با قند موجود در غذاهایی که به آن ها قند و شکر اضافه می شود، کمتر است.
تمامی افراد، حتی مبتلایان به دیابت، می توانند از مصرف میوه ها سود ببرند. میوه ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و آب هستند. تحقیقات نشان داده که مصرف میوه ها و سبزیجات در ارتقاء سطح سلامت تاثیر ویژه ای دارد.

تفاوت قند میوه ها با سایر قندها:

قندهایی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گرفته و در کارخانجات به محصولات غذایی اضافه می شوند عبارتند از:

• شربت ذرت
• شربت ذرت با فروکتوز بالا
• فروکتوز (این قند از میوه ها گرفته می شود)
• گالاکتوز (این قند در ترکیب با گلوکز قند موجود در شیر را که لاکتوز نام دارد تشکیل می دهد)
• مالتوز (از ترکیب دو واحد گلوکز ایجاد می شود)
• سوکروز (حاوی مقادیر مساوی گلوکز و فروکتوز بوده و در قند و شکر معمولی یافت می شود)
قندهایی که در بالا به آن ها اشاره شد با قند میوه ها تفاوت دارند. زیرا فرآیندهایی بر روی آن ها انجام می شود و توسط تولید کنندگان مواد غذایی به عنوان افزودنی به غذاها و سایر محصولات اضافه می شوند. بدن انسان این نوع قندها را با سرعت بیشتری تجزیه می کند.
به عنوان مثال، سوکروز سبب شیرین تر شدن قهوه می شود و یا شربت ذرت با فروکتوز بالا در محصولاتی مانند نوشابه های گازدار مورد استفاده قرار می گیرد.
تحقیقات نشان داده که مصرف فروکتوز موجود در قند و شکر و محصولات غذایی شیرین شده احتمال ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد. اگرچه در برخی رژیم های غذایی توصیه می شود تا مصرف میوه ها نیز به علت داشتن قند (فروکتوز) محدود شود اما هیچ  شواهدی وجود ندارد که نشان دهد قند میوه ها برای سلامتی مضر باشد.
بیماران مبتلا به دیابت نیز می توانند از میوه ها استفاده کنند. در بسیاری از موارد مصرف میوه های شیرین می تواند تمایل به مصرف سایر خوراکی های ناسالم را کاهش دهد. میزان قند موجود در میوه ها در مقایسه با تنقلات شیرین بسیار کمتر است. به عبارت دیگر، اگر به جای تنقلات شیرین از میوه ها استفاده کنید هم کالری و هم قند کمتری دریافت می کنید. از سوی دیگر، میوه ها سرشار از مواد مغذی مختلف هستند.

تفاوت قند میوه ها با سایر قندها

دانستنی هایی در مورد میوه ها:

میوه تازه همیشه نسبت به میوه هایی که فرآیندهای مختلف بر روی آن ها انجام شده ارجحیت دارد. به عنوان مثال، در کارخانجات صنایع غذایی آبمیوه ها به میزان زیادی فرآوری و شیرین می شوند. به آبمیوه های طعم دار مقدار زیادی قند اضافه می شود. بنابراین، نمی توان از این آبمیوه ها به جای میوه های تازه استفاده کرد. مصرف این آبمیوه ها سبب می شود در طی روز مقدار زیادی قند وارد بدن شود.
اگر از کمپوت میوه ها استفاده می کنید حتماً برچسب روی محصول را بررسی کنید. بسیاری از این محصولات حاوی شیرین کننده و یا طعم دهنده های مختلف هستند که می تواند میزان دریافت قند را افزایش دهد.
همانند هر ماده غذایی دیگری اگر بیش از حد میوه مصرف می کنید کالری دریافتی شما در طی روز افزایش می یابد. این امر احتمال بروز اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد. البته احتمال مصرف بیش از حد میوه کم است. آمارها نشان می دهد که اغلب افراد کمتر از ۵ واحد میوه در طی روز دریافت می کنند.
فقط برخی از افراد که به بیماری های نادر مبتلا هستند ممکن است نیاز به حذف میوه از رژیم غذایی خود داشته باشند. معمولاً بیماری در این افراد سبب می شود جذب یا تجزیه فروکتوز مختل شود. همچنین اگر به میوه خاصی آلرژی داشته باشید باید از مصرف آن میوه خودداری کنید.

فواید مصرف میوه ها برای سلامتی:

فواید مصرف انواع میوه عبارتست از:

• افزایش دریافت فیبر: مصرف فیبر می تواند به ایجاد حس سیری کمک کند، باکتری های مفید روده را افزایش دهد و در کاهش وزن موثر باشد. گنجاندن میوه ها در رژیم غذایی روزانه به ثبات قند خون کمک می کند. این امر به خصوص برای مبتلایان به دیابت مفید است.
• کاهش مصرف قند و شکر: اگر به جای تنقلات شیرین از میوه ها استفاده کنید قند و کالری دریافتی شما کاهش می یابد.
• بهبود سلامت عمومی: مصرف میوه فواید بی شماری برای سلامتی دارد. مصرف میوه ها و سبزیجات با افزایش طول عمر در ارتباط است. مصرف این دسته از مواد غذایی احتمال ابتلا به بیماری های مختلف مانند بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد.
• کاهش خطر چاقی: افرادی که میوه می خورند کمتر احتمال دارد که به چاقی و عوارض ناشی از آن مبتلا شوند.

Loading