قند خون مادر در دوران بارداری و ارتباط آن با چاقی کودکان

قند خون مادر در دوران بارداری و ارتباط آن با چاقی کودکان

دیابت بارداری به افزایش قند خونی گفته می‌شود که اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود. این بیماری معمولاً بعد از زایمان از بین می‌رود. اما می‌تواند عوارضی را برای مادر یا کودک به همراه داشته باشد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اگر قند خون در دوران بارداری افزایش یابد، حتی اگر به اندازه‌ای بالا نباشد که تشخیص دیابت بارداری داده شود، احتمال ابتلای مادر به دیابت نوع ۲ طی ۱۰ سال آینده افزایش می‌یابد.
در این مطالعه که نتایج آن در مجله Journal of the American Medical Association منتشر شده مادران و فرزندان‌شان بعد از زایمان به مدت ۱۰ تا ۱۴ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد حدود ۱۱ درصد زنانی که در طی بارداری قند خون‌شان افزایش یافته بود طی ۱۰ تا ۱۴ سال به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند. ۴۲ درصد این زنان نیز به پیش دیابت مبتلا بودند. در حالیکه مادرانی که قند خون‌شان در دوران بارداری افزایش نیافته بود طی این مدت ۲ درصد به دیابت نوع ۲ و ۱۸ درصد به پیش دیابت مبتلا شدند.
همچنین مشخص شد که حتی افزایش نسبتاً کم قند خون می‌تواند قبل و بعد از تولد خطر بروز عوارض را در کودک افزایش می‌دهد. اگر قند خون مادر در دوران بارداری افزایش یابد احتمال ابتلای فرزند وی به چاقی بیشتر است. به طوریکه ۱۹ درصد فرزندان متولد شده از این مادران چاق بودند. درحالیکه فقط ۱۰ درصد کودکان متولد شده از مادران با قند خون طبیعی به چاقی مبتلا شدند.
نتایج پژوهش فوق نشان می‌دهد که در دوران بارداری قند خون بالا اثرات زیادی بر روی مادر و کودک دارد. بنابراین، باید راهکارهایی جهت کمک به زنانی که خطر ابتلا به دیابت بارداری در آن‌ها بالا است، پیدا شود. لازم است برای یافتن این راهکارها مطالعات بیشتری در آینده انجام شود.
منبع:

William L. Lowe Jr et al. JAMA 2018.

Loading