قارچ و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت

قارچ و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت

در بیماری دیابت به علت تولید ناکافی انسولین و یا عدم توانایی بدن در استفاده موثر از این هورمون قند خون افزایش می‌یابد. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس (لوزالمعده) ترشح شده و به انتقال قند از خون به داخل سلول‌ها و تولید انرژی از آن کمک می‌کند. نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که قارچ دکمه‌ای سفید، به عنوان یک پره‌بیوتیک، به کنترل قند خون کمک می‌کند. پره‌بیوتیک‌ها ترکیباتی در مواد غذایی هستند که از فعالیت میکروارگانیسم‌های روده حمایت کرده و می‌توانند رشد باکتری‌های مفید روده را تقویت نمایند.
در این مطالعه به صورت روزانه به گروهی از موش‌ها قارچ داده شد. میزان قارچی که روزانه در اختیار موش‌ها قرار می‌گرفت معادل ۳ اونس (۹۰ گرم) بود. نتایج نشان داد که مصرف قارچ با افزایش تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (از جمله پروپیونات) توسط باکتری‌های روده و کاهش تولید گلوکز در کبد همراه بود. این امر منجر به کاهش قند خون می‌شود.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف قارچ دکمه‌ای سفید، به عنوان یک ماده غذایی پره‌بیوتیک، می‌تواند در آینده به کنترل دیابت کمک نماید. علاوه براین، این مطالعه نشان می‌دهد که بین غذاهای مصرفی ما و نوع باکتری‌های روده ارتباط وجود دارد. به طوریکه تقریباً ایجاد هر تغییری در رژیم غذایی می‌تواند منجر به تغییر باکتری‌های روده شود.
منبع:

YuanTian et al. Journal of Functional Foods 2018; Volume 45: Pages 223- 232.

Loading