فیبر به کاهش التهاب در مغز افراد سالمند کمک می‌کند.

فیبر به کاهش التهاب در مغز افراد سالمند کمک می‌کند.

با افزایش سن سلول‌های ایمنی مغز که میکروگلیا نامیده می‌شوند ملتهب می‌گردند. در این شرایط این سلول‌ها موادی تولید می‌کنند که سبب اختلال در عملکرد مغز می‌شود. این امر نشان می‌دهد که چرا حافظه و سایر عملکردهای مغز با افزایش سن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر اساس نتایج یک مطالعه جدید فیبر می‌تواند بروز این عوارض را به تاخیر اندازد. این ماده غذایی در میوه، سبزی، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود.
رژیم غذایی تاثیر زیادی بر ترکیب و عملکرد باکتری‌های روده دارد. به عنوان مثال، مصرف زیاد چربی می‌تواند بر روی این باکتری‌ها اثر منفی داشته باشد. اما در مقابل فیبر به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. هنگامی که باکتری‌ها این ماده غذایی را هضم می‌کنند اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SCFAs) تولید می‌شود. از این اسیدهای چرب می‌توان به بوتیرات اشاره کرد. مشخص شده که بوتیرات بر روی میکروگلیا خاصیت ضدالتهابی داشته و به بهبود حافظه در حیوانات آزمایشگاهی کمک می‌کند. بوتیرات مانع تولید مواد شیمیایی مخرب توسط میکروگلیای ملتهب می‌شود. این مواد شیمیایی در بروز بیماری آلزایمر در انسان نقش دارند. بنابراین، یک روش برای به دست آوردن بوتیرات بیشتر پیروی از رژیم غذایی غنی از فیبر محلول است.
در مطالعه‌ اخیر گروهی از موش‌های جوان و پیر با رژیمی که حاوی مقادیر کم یا زیاد فیبر بود، تغذیه شدند. سپس میزان بوتیرات و سایر SCFAs در خون و میزان مواد التهابی در روده‌ و مغز آن‌ها اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد رژیم غذایی پرفیبر سبب افزایش بوتیرات و سایر اسیدهای چرب کوتاه زنجیره در خون تمام موش‌ها می‌شود. اما رژیم غذایی کم فیبر فقط در موش پیر سبب بروز التهاب در روده و مغز می‌شود. این امر نشان می‌دهد که با بالا رفتن سن میزان آسیب‌پذیری فرد در مقابل رژیم غذایی نامناسب افزایش می‌یابد. تغذیه موش‌های پیر با رژیم غذایی پرفیبر سبب کاهش قابل توجهه التهاب گردید.
منبع:

Stephanie M. Matt et al. Frontiers in Immunology 2018.

Loading