فلفل چیلی در آینده به کمک افراد مبتلا به چاقی می‌آید!

فلفل چیلی در آینده به کمک افراد مبتلا به چاقی می‌آید!

چاقی یک مشکل رو به رشد در سراسر جهان است. وزن بالا خطر مشکلات متابولیکی مانند دیابت نوع ۲، پرفشاری خون، آترواسکلروز و بیماری قلبی و همچنین برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در حال حاضر در سراسر جهان از هر ۳ نفر ۱ نفر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا است. درمان اصلی این مشکل پیروی از رژیم غذایی مناسب و ورزش است. اما کاهش وزن و حفظ وزن کاهش یافته در طولانی مدت برای برخی از افراد دشوار است.
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که داروی حاوی کپسایسین سبب کاهش وزن بلند مدت و بهبود سلامت متابولیک (قند خون، کلسترول و علائم بیماری کبد چرب) در موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب می‌شود. کپسایسین ترکیبی در فلفل چیلی (فلفل قرمز و تند) است که در ایجاد طعم تند آن نقش دارد.
این دارو که Metabocin نام دارد و به مدت ۸ ماه به موش‌ها داده شد به گونه‌ای طراحی شده که به آرامی در طول روز کپسایسین را آزاد می‌کند. بنابراین، بدون ایجاد التهاب و یا سایر عوارض جانبی اثرات ضدچاقی خود را اعمال می‌نماید. این دارو به صورت خوارکی مصرف شده و به گیرنده‌هایی به نام TRPV1 که بر روی تعداد زیادی از سلول‌های چربی وجود دارند، اثر می‌کند. تحریک این گیرنده‌ها سبب می‌شود سلول‌های چربی سفید به جای آن که چربی را ذخیره کنند آن را بسوزانند. در نتیجه وزن کاهش می‌یابد.
ممکن است نتایج این مطالعه برخی از افراد را به منظور کاهش وزن به مصرف بیشتر غذاهای تند ترغیب کند. اما ذکر این نکته ضروری است که بیشتر کپسایسین موجود در مواد غذایی تند داخل بدن جذب نمی‌شود. بنابراین، اثرات مشاهده شده در این مطالعه را در بدن ایجاد نمی‌کند. در داروی Metabocin تغییراتی روی کپسایسین انجام شده تا جذب آن بهبود یابد.
منبع:

Presented at the annual meeting of the Society for the Study of Ingestive Behavior, 2018.

Loading