غذاهایی که بعد از ۵۰ سالگی باید به رژیم خود بیفزایید

غذاهایی که بعد از 50 سالگی باید به رژیم خود بیفزایید
با افزایش سن به تدریج خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی، پرفشاری خون، دیابت نوع ۲ و بالا رفتن چربی‌های خون بیشتر می‌شود. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به پیشگیری یا درمان این بیماری‌ها کمک کند. برخی مواد غذایی که می‌توانند در حفظ سلامتی افراد بالای ۵۰ سال نقش داشته باشند، عبارتند از:

۱- لوبیا و عدس

تحقیقات نشان داده مصرف روزانه سه چهارم لیوان لوبیا یا عدس می‌تواند کلسترول بد (LDL) را ۵ درصد کاهش ‌دهد. در مطالعه دیگری نیز مصرف روزانه یک لیوان از این حبوبات با کاهش هموگلوبین A1c (میانگین قند خون طی ۳-۲ ماه گذشته) همراه بود. شما می‌توانید از حبوبات برای تهیه سالاد، سوپ و یا آش استفاده کرده و یا آن را همراه با برنج مصرف کنید.

۲- جو دوسر

خطر ابتلا به بیماری قلبی بعد از ۴۵ سالگی در مردان و بعد از ۵۵ سالگی در زنان افزایش می‌یابد. بنابراین، مصرف مواد غذایی کاهنده کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. جو دوسر حاوی فیبر محلولی به نام “بتا گلوکان” است. مصرف روزانه حداقل ۳ گرم از این فیبر(معادل ۱/۵ لیوان جو دوسر پخته) LDL را کاهش می‌دهد.

۳- سیب

یک عدد سیب بزرگ حاوی ۵ گرم فیبر است. تحقیقات نشان داده اگر هر روز سیب مصرف شود کلسترول تام و LDL، هر دو، کاهش می‌یابند. سیب خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز کاهش می‌دهد.

۴- مغزهای خوراکی

مصرف روزانه یک مشت از مغزهای خوراکی مانند گردو و بادام خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. برای آن که از فواید مغزها بهره‌مند شوید از افزودن نمک به آن‌ها خودداری کنید. همچنین چون حاوی کالری بالایی هستند در حد تعادل از آن‌ها استفاده کنید.

۵- سبزیجات برگ‌دار

اسفناج، کلم و سایر سبزیجات به حفظ حافظه در سالمندان کمک می‌کنند. اگر از داروهای ضدانعقاد خون (مانند وارفارین) استفاده می‌کنید در مورد میزان مصرف سبزیجات با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

۶- توت‌ها

انواع توت مانند توت‌فرنگی، توت سفید و… حاوی ماده‌ای هستند که جریان خون را در مغز افزایش و التهاب را کاهش می‌دهد. در نتیجه سرعت از دست‌دهی حافظه در سالمندان کمتر می‌شود.

۷- ماست

دریافت روزانه پروتئین به حفظ عضلات بدن در افراد سالمند کمک می‌کند. ماست، به خصوص ماست یونانی، منبع خوب پروتئین به شمار می‌رود. ماست علاوه بر پروتئین حاوی کلسیم است. کلسیم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. باکتری‌های موجود در ماست پروبیوتیک نیز در حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر هستند.

Loading