عوارض غذاهای سرخ شده برای قلب

عوارض غذاهای سرخ شده برای قلب

نتایج مطالعات انجام شده در مورد عوارض غذاهای سرخ شده نشان می دهد مصرف مکرر غذاهای سرخ شده می‌ تواند سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. شواهد نشان می ‌دهد که مصرف این دسته از مواد غذایی در بروز بیماری قلبی – عروقی (CVD) و دیابت نوع ۲ موثر هستند.

عوارض غذاهای سرخ شده برای سلامتی:

در سال ۲۰۱۷ میلادی مطالعه ای در مورد عوارض غذاهای سرخ شده منتشر شد که نشان می داد اگر هر هفته ۲ تا ۳ بار سیب زمینی سرخ شده مصرف شود خطر مرگ زود هنگام ۲ برابر بیشتر می شود.
در تحقیق دیگری مشخص شد مصرف زیاد سیب زمینی سرخ شده احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اگرچه سیب زمینی می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل دهد اما سرخ کردن آن برای سلامتی مضر است.
نتایج یک مطالعه نشان داد در افرادی که هر هفته ۱ تا ۲ بار ماهی سرخ شده مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که ۱ بار در ماه ماهی سرخ شده مصرف می کنند احتمال ابتلا به بیماری قلبی ۴۸ درصد بیشتر است. این در حالی است که اگر ماهی سرخ نشود می تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.
دریافت زیاد چربی های اشباع که در غذاهای سرخ شده، لبنیات پرچرب، کره و فست فودها یافت می شود قدرت باروری مردان را کم و سبب کاهش تعداد اسپرم در آن ها می شود.
غذاهای سرخ شده در مقایسه با نمونه های سرخ نشده خود حاوی چربی و کالری بالاتری هستند. به عنوان مثال، کالری ۱۰۰ گرم سیب زمینی آبپز ۹۳ کیلوکالری و کالری ۱۰۰ گرم سیب زمینی سرخ شده ۳۱۹ کیلوکالری است. یا میزان کالری ۱۰۰ گرم ماهی سرخ شده در مقایسه با ۱۰۰ گرم ماهی پخته شده حدود ۲ برابر بیشتر است.
بخش زیادی از عوارض غذاهای سرخ شده به وجود چربی های ترانس در آن ها مربوط می شود. تولید کنندگان برای آن که طول عمر و ثبات روغن ها را افزایش دهند آن ها را هیدروژنه می کنند. طی فرآیند هیدروژناسیون ساختار چربی ها تغییر کرده و به چربی ترانس تبدیل می شوند.
تحقیقات زیادی در مورد تاثیر چربی های ترانس بر روی سلامتی انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که چربی های ترانس احتمال ابتلا به بیماری قلبی – عروقی، سرطان، دیابت و چاقی را افزایش می دهند.

عوارض غذاهای سرخ شده برای سلامتی

سلامت قلب با مصرف غذاهای سرخ شده به خطر می افتد.

عضله قلب بدون وقفه خون را به سراسر بدن پمپ می‌کند. خون از طریق عروقی که به قلب متصل هستند به ریه ها و سایر نقاط بدن رفته و مجدداً به قلب باز می گردد. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی از علل مهم مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می روند.
بالا رفتن سن، کشیدن سیگار، افزایش چربی های خون، افزایش فشارخون، بی تحرکی، تغذیه ناسالم، ابتلا به برخی بیماری ها مانند دیابت و چاقی احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد. کاهش مصرف لبنیات پرچرب، گوشت های پرچرب و روغن جامد و افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات و ماهی تاثیر زیادی در حفظ سلامت قلب دارد.
در مطالعه جدیدی که بر روی زنان بالای ۵۰ سال در ایالات متحده انجام شد مشخص گردید که مصرف زیاد غذاهای سرخ شده خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.
در این مطالعه این موضوع بررسی شد که مصرف کدام دسته از غذاهای سرخ شده بیشترین خطر را برای سلامتی دارد. بدین منظور اطلاعات بیش از ۱۰۶ هزار زن که بین ۵۰ تا ۷۹ سال سن داشتند، جمع‌آوری شد.
عادات غذایی این افراد از طریق پرسشنامه بررسی شد. محققان مواد غذایی سرخ شده توسط شرکت کنندگان را به ۳ گروه تقسیم کردند: ۱) مرغ سرخ شده، ۲) ماهی و میگوی سرخ شده و ۵) سایر مواد غذایی سرخ شده مانند سیب‌زمینی سرخ شده و چیپس.
نتایج در مورد عوارض غذاهای سرخ شده نشان داد بین مصرف منظم مواد غذایی سرخ شده و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مختلف ارتباط وجود دارد. این ارتباط در مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری قلبی قوی‌تر بود.
در افرادی که حداقل یک سروینگ غذای سرخ شده در روز مصرف می‌کردند خطر مرگ و میر ۸ درصد بالاتر بود. مصرف روزانه حداقل یک سروینگ مرغ سرخ شده خطر مرگ ناشی از تمام بیماری‌ها را ۱۳ درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را ۱۲ درصد افزایش می‌داد. مصرف روزانه حداقل یک سروینگ ماهی سرخ شده خطر مرگ ناشی از تمام بیماری‌ها را ۷ درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را ۱۳ درصد افزایش می‌داد.
نتایج مطالعه فوق نشان می دهد کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، به خصوص مرغ و ماهی سرخ شده، سلامتی را بهبود داده و از مرگ زودهنگام که بر اثر ابتلا به بیماری قلبی رخ می دهد،پیشگیری می‌کند.
منبع:

angbo Sun et al.The BMJ 2019.

Loading