شیوع چاقی در میان کودکان همچنان در حال افزایش است.

شیوع چاقی در میان کودکان همچنان در حال افزایش است.

علیرغم آنکه تعدادی از گزارشات نشان می‌دهند در میان برخی گروه‌ها میزان شیوع چاقی در دوران کودکی ثابت مانده است، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که میزان چاقی در کودکان ۲ تا ۱۹ ساله همچنان بالا است. به طوریکه در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۵ درصد کودکان به اضافه وزن مبتلا بودند. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۴، ۴/۷ درصد افزایش داشته است.
حدود ۴ سال پیش شواهدی مبنی بر کاهش چاقی در کودکان پیش دبستانی مشاهده شد. اما بررسی‌های بلند مدت نشان‌دهنده افزایش شیوع چاقی در میان تمام گروه‌های سنی کودکان است. این اطلاعات با بررسی نمایه توده بدنیBMI) 3340) کودک به دست آمده است. این مطالعه نشان داد بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ شیوع چاقی در میان پسران پیش دبستانی از ۸/۵ به ۱۴/۲ درصد و در میان دختران ۱۶ تا ۱۹ ساله از ۶/۳۵ به ۴۷/۹ درصد رسیده است.
در سال ۲۰۱۶ بیشترین شیوع اضافه وزن در دختران و پسران ۱۶ تا ۱۹ ساله مشاهده شد. اضافه وزن در دوران کودکی به صورت BMI بالاتر از صدک ۸۵ (با توجه به سن و جنس) تعریف می‌شود. در میان کودکان ۱۶ تا ۱۹ ساله ۴/۵ درصد به چاقی درجه ۳، که شدیدترین نوع چاقی است، مبتلا بودند. چاقی درجه ۳ و درجه ۲ هر دو با افزایش خطر بیماری قلبی و مشکلات متابولیکی مانند پرفشاری خون و افزایش کلسترول مرتبط هستند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که برخلاف گزارشات قبلی، شیوع چاقی در میان کودکان کاهش نیافته است.
چاقی یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با سلامتی در میان کودکان بوده و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را در آینده مشخص می‌کند. اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، حداقل یک ساعت فعالیت بدنی در طی روز و افزایش مصرف سبزیجات در پیشگیری از چاقی و حفظ سلامتی موثر است.
منبع:
Asheley Cockrell Skinner et al. Pediatrics 2018.

Loading