شیرین کننده‌های مصنوعی چه اثری بر روی عروق خونی دارند؟

شیرین کننده‌های مصنوعی چه اثری بر روی عروق خونی دارند؟

۸. با این حال، شواهد جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد این نوع شیرین کننده‌ها نیز می‌تواند در بروز چاقی و اختلالات متابولیکی نقش داشته باشد.
اخیراً به منظور بررسی اثر قند و شیرین کننده‌های مصنوعی بر روی دیواره عروق خونی (اندوتلیوم عروقی) مطالعه‌ای توسط محققان انجام شده است. در این مطالعه دو نوع قند گلوکز و فروکتوز و دو نوع شیرین کننده مصنوعی فاقد کالری به نام‌های آسپارتام و آسه‌سولفام پتاسیم مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که هم مصرف قند و هم مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی به مدت ۳ هفته از طرق مختلف سبب اختلال در عملکرد عروق خونی می‌شود. محققان معتقدند که این تغییرات عروقی در آغاز و پیشرفت چاقی و دیابت نقش مهمی بازی می‌کنند.
در مطالعه حاضر، هم قند و هم شیرین کننده‌های مصنوعی سبب تغییر در میزان چربی، اسید آمینه و سایر ترکیبات شیمیایی موجود در خون شدند. به نظر می‌رسد که شیرین کننده‌های مصنوعی فرآیندی که بدن طی آن چربی را به انرژی تبدیل می‌کند، تغییر می‌دهند. البته در تحقیقات آتی باید تاثیر بلند مدت این تغییرات بررسی شود.
یافته‌های مطالعه مذکور نشان می‌دهد که استفاده از شیرین کننده‌های فاقد کالری به جای قند منجر به بروز تغییرات منفی در متابولیسم چربی و انرژی می‌گردد. بنابراین، توصیه می‌شود از مصرف طولانی مدت و بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب شود، زیرا ممکن است سلامتی را در معرض خطر قرار دهند.
منبع:

Presented at the Experimental Biology 2018 conference, held in San Diego, CA.

Loading