شواهدی جدید مبنی بر ارتباط رژیم غذایی با دیابت

شواهدی جدید مبنی بر ارتباط رژیم غذایی با دیابت

اندازه‌گیری بیومارکرهای تغذیه‌ای (مولکول‌هایی که در خون قابل اندازه‌گیری بوده و با رژیم غذایی مرتبط هستند مانند بتا-آلانین، اسید اولئیک و …) در خون با استفاده از یک تکنولوژی جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی کننده‌های خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان سالمند است.
در این راستا اطلاعات ۶۰۰ زن که در ابتدای مطالعه ۶۴ سال سن داشتند جمع‌آوری شد. این اطلاعات مجدداً بعد از ۵/۵ سال بررسی شد. نتایج نشان داد که مصرف ماهی، غلات کامل، روغن‌های گیاهی و میزان کافی ویتامین E خون در برابر دیابت نوع ۲ نقش حافظتی دارد، اما گوشت قرمز و چربی‌های اشباع خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.
جمع‌آوری اطلاعات در مورد رژیم غذایی افراد پیچیده و وقت‌گیر است و ممکن است صحت اطلاعات تحت تاثیر حافظه افراد قرار گیرد. بنابراین اندازه‌گیری بیومارکرهای تغذیه‌ای در خون این مشکل را برطرف ساخته و امکان بررسی تعداد زیادی از افراد را امکان‌پذیر می‌سازد.
اگرچه همیشه نقش رژیم غذایی در پیشگیری از دیابت نوع ۲ مورد توجه بوده است، اما این مطالعه شواهد قوی در مورد این امر فراهم کرده و بر اهمیت اصلاح رژیم غذایی به منظور بهبود وضعیت سلامتی تاکید دارد.
منبع:

Savolainen O et al. The American Journal of Clinical Nutrition 2017; Volume 106: Page 1302-1310.

Loading