زردچوبه و بهبود حافظه در افراد سالمند

زردچوبه و بهبود حافظه در افراد سالمند

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کورکومین (ترکیب موجود در زردچوبه) می‌تواند به بهبود خلق و خو و حافظه در افراد سالمند کمک کند. کورکومین یک آنتی‌اکسیدان است و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشد.
در این مطالعه ۴۰ فرد ۵۱ تا ۸۴ ساله که تمام آن‌ها از مشکلات خفیف حافظه رنج می‌بردند، مورد بررسی قرار گرفتند. به مدت ۱۸ ماه این افراد به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه دو بار در روز ۹۰ میلی‌گرم کورکومین دریافت می‌کردند. درحالیکه گروه دوم دارونما دریافت می‌کردند. در ابتدای مطالعه شرکت‌کنندگان تحت آزمون‌های شناختی استاندارد قرار گرفتند. این آزمون‌ها هر ۶ ماه یک بار تا انتهای مطالعه تکرار شدند. همچنین از شرکت‌کنندگان اسکن مغزی در ابتدا و انتهای مطالعه گرفته شد. هدف از اسکن مغزی ارزیابی میزان بتا- آمیلوئید و تائو بود. این دو پروتئین نشانه بیماری آلزایمر بوده و افزایش میزان آن‌ها می‌تواند ۱۵ سال قبل از بروز علائم آلزایمر رخ دهد.
بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه در افرادی که دو بار در روز کورکومین مصرف کرده بودند در طی دوره مطالعه آزمون‌های حافظه ۲۸ درصد بهبود یافته بود. در مقابل، در کسانی که دارونما دریافت کرده بودند بهبودی قابل توجهی رخ نداده بود. همچنین در کسانی که کورکومین دریافت کرده بودند برخلاف کسانی که دارونما دریافت کرده بودند، خلق و خو به طور خفیف بهبود یافته بود. از سوی دیگر، مشاهده شد در شرکت‌کنندگانی که کورکومین مصرف کرده بودند میزان بتا- آمیلوئید و تائو در هیپوتالاموس و آمیگدال مغز کمتر بود. این مناطق در مغز در حافظه و احساسات نقش دارند.
به گفته محققان عوارض جانبی ناشی از مصرف کورکومین ناچیز است. در این مطالعه تنها ۴ نفر درد شکم و سایر علائم گوارشی را گزارش نمودند. همچنین یک نفر به طور گذرا گرما و فشار در قفسه سینه را تجربه نمود.
منبع:

Gary W.Small et al. American Journal of Geriatric Psychiatry 2017.

Loading