رژیم کتوژنیک احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

رژیم کتوژنیک احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

در رژیم کتوژنیک میزان کربوهیدرات کم و میزان چربی بالا است. با کاهش دریافت کربوهیدرات در بدن چربی‌ها به اسید چرب تجزیه می‌شوند. اسیدهای چرب نیز به کتون تبدیل می‌شوند. سلول‌ها به جای قند از کتون‌ها برای تولید انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند.
مشاهده شده که رژیم کتوژنیک سبب کاهش وزن می‌شود. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در مراحل ابتدایی رعایت این رژیم غذایی سبب می‌شود توانایی بدن برای کنترل قند خون کاهش یابد. دلیل این امر آن است که کبد به خوبی به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهد. این وضعیت مقاومت به انسولین نامیده شده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. دیابت یکی از مهم‌ترین مشکلات مرتبط با سلامتی است که ما در سراسر جهان با آن روبرو هستیم.

مقاومت به انسولین

انسولین هورمونی است که از پانکراس (لوزالمعده) ترشح شده و به کنترل قند خون کمک می‌کند. اگر قند خون به مدت طولانی بالاتر از حد طبیعی باشد دیابت و عوارض ناشی از آن در افراد پدیدار می‌گردد.
در دیابت نوع ۱ پانکراس قادر نیست مقادیر کافی انسولین تولید کند. در دیابت نوع ۲ مقاومت به انسولین رخ داده و توانایی اندام‌های بدن برای پاسخ به انسولین کاهش می‌یابد. در نتیجه پانکراس تلاش می‌کند با تولید بیشتر انسولین بر این مشکل غلبه کند. اما سرانجام تولید انسولین آن کافی نبوده و قند خون افزایش می‌یابد.
انسولین از طرق مختلف قند خون را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، به کبد پیام می‌دهد که تولید قند را کاهش دهد و یا به عضلات و بافت‌ها کمک می‌کند که قند را از خون جذب کرده و برای تولید انرژی مورد استفاده قرار دهند. زمانی که مقاومت به انسولین در کبد رخ دهد، توانایی این اندام برای آن که در پاسخ به انسولین تولید قند را کاهش دهد، از بین می‌رود.
منبع:

Gerald Grandl et al. Journal of Physiology 2018.

Loading