رژیم غذایی پرپروتئین چگونه به کاهش اشتها کمک می‌کند؟

رژیم غذایی پرپروتئین چگونه به کاهش اشتها کمک می‌کند؟

چاقی خطر بروز طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. تحقیقات مختلف نشان داده چاقی با افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، بیماری قلبی – عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها مرتبط است. بنابراین کشف راهکارهایی که بتواند به درمان چاقی کمک کند، بسیار حیاتی است. رژیم غذایی پرپروتئین به افزایش احساس سیری و درنتیجه کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک می‌کند. با این حال، رژیم‌ غذایی با مقادیر بسیار بالای پروتئین خطراتی را برای سلامتی به دنبال دارد. این نوع رژیم غذایی به علت کمبود فیبر در رژیم خطر یبوست را افزایش می‌دهد. همچنین خطر بیماری قلبی (به علت مصرف زیاد گوشت قرمز) را افزایش داده و در افراد مستعد مشکلات کلیوی عملکرد کلیه را کاهش می‌دهد.
به منظور درک مکانیسمی که طی آن رژیم غذایی پرپروتئین اشتها را کاهش می‌دهد، محققان به بررسی اسید آمینه فنیل‌آلانین پرداختند. مطالعات گذشته نشان داده بودند که این اسید آمینه با ترشح هورمون‌هایی اشتها را کاهش می‌دهد. یکی از این هورمون‌ها پپتید شبه گلوکاگون ۱ (GLP-1) است.
در طول فرآیند هضم، پروتئین‌ها به اجزای سازنده خود که اسید آمینه نامیده می‌شوند، تجزیه می‌شوند. یکی از این اسیدهای آمینه فنیل‌آلانین است. فینل‌آلانین یک اسید آمینه ضروری است. زیرا بدن قادر به ساخت آن نبوده و بنابراین باید از طریق مواد غذایی تامین شود.
در بررسی‌هایی که در مدل‌های حیوانی انجام شده مشخص شد که دریافت اسید آمینه فنیل‌آلانین (هم از طریق خوراکی و هم از طریق راست روده یا رکتوم) اشتها را کاهش داده و فعالیت قسمت‌هایی از مغز را که در تنظیم اشتها نقش دارند، افزایش می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که فنیل‌آلانین از طریق مسیرهایی در روده اشتها را کاهش می‌دهد. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه بر روی انسان‌ها انجام شود.
منبع:

Presented at the 2017 Society for Endocrinology annual conference, held in Harrogate, U.K.

Loading