رژیم غذایی و ارتباط آن با باکتری‌های روده و استئوآرتریت

رژیم غذایی و ارتباط آن با باکتری‌های روده و استئوآرتریت

چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، مانند دیابت، بیماری قلبی – عروقی (CVD) و استئوآرتریت را افزایش می‌دهد. استئوآرتریت به معنای تخریب آهسته غضروف است. در افرادی که به اضافه وزن و یا چاقی مبتلا هستند فشار زیادی بر روی مفاصل وارد می‌شود. بنابراین، این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به استئوآرتریت قرار دارند.
میلیاردها باکتری در روده انسان زندگی می‌کنند. تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که وجود این میکروارگانیسم‌ها برای حفظ سلامتی بسیار حیاتی است. در پژوهشی که به تازگی نتایج آن منتشر شده محققان به بررسی ارتباط بین رژیم غذایی، چاقی، باکتری‌های روده و استئوآرتریت پرداختند. در این مطالعه به مدت ۱۲ هفته گروهی از موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. این امر منجر شد موش‌ها به سرعت چاق شده و به دیابت مبتلا شوند. بررسی باکتری‌های روده بزرگ موش‌ها نشان دهنده وجود باکتری‌های التهاب‌زا و کاهش باکتری‌های مفید مانند بیفیدوباکتر بود. همچنین در موش‌های چاق التهاب گسترده بدن مفاصل زانو را نیز دربرگرفته بود.
در مرحله بعدی مطالعه، تعدادی موش به مدت ۱۲ هفته با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. اما همزمان به آن‌ها پره‌بیوتیکی به نام الیگوفروکتوز داده شد. پره‌بیوتیک‌ها در داخل روده انسان تجزیه نمی‌شوند، اما به رشد باکتری‌های مفیدی مانند بیفیدوباکتر کمک می‌کنند. افزودن الیگوفروکتوز با افزایش رشد باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های التهاب‌زا در روده مرتبط بود. همچنین سبب شد در موش‌های چاق میزان التهاب مفاصل کمتر شود. از سوی دیگر، افزودن پره‌بیوتیک به رژیم غذایی با کاهش علائم دیابت مرتبط بود، اما بر روی وزن بدن تاثیری نداشت.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که التهاب در بروز استئوآرتریت نقش مهمی دارد. بنابراین اگر افراد مبتلا به چاقی پره‌بیوتیک (مانند پیاز، سیر، کنگر فرنگی و حبوبات) مصرف کنند، مفاصل سالم‌تری خواهند داشت. لازم است در آینده این مطالعه بر روی انسان تکرار شود تا نتایج دقیق‌تری به دست آید.
منبع:

Eric M. Schott et al. JCI Insight 2018.

Loading