رژیم غذایی انرژی بدن را حفظ و از بروز خستگی پیشگیری می‌کند.

رژیم غذایی انرژی بدن را حفظ و از بروز خستگی پیشگیری می‌کند.

آیا شما اغلب اوقات احساس خستگی می‌کنید و آرزو دارید که انرژی بیشتری داشته باشید و از زمان خود بهتر استفاده کنید؟ سبک زندگی سالم به افزایش میزان انرژی در طی روز کمک می‌کند. در اینجا به نکات تغذیه‌ای اشاره خواهد شد که می‌توانند به بهبود انرژی بدن کمک کنند.

رژیم غذایی و افزایش انرژی بدن

غذایی که می‌خوریم یکی از منابع اصلی انرژی بدن است. بنابراین اگر می‌خواهید از خستگی بدن پیشگیری نمایید باید به سلامت آنچه می‌خورید دقت کرده و از مواد غذایی مغذی‌تر در طی روز استفاده نمایید.
اگر به میزان کافی کالری از مواد غذایی دریافت نکنید ممکن است در طی روز احساس خستگی داشته باشید. از سوی دیگر، اگر بیش از نیاز بدن کالری دریافت نمایید ممکن است احساس کسالت داشته باشید. بنابراین، برای آن که احساس خوبی داشته و برای انجام فعالیت‌های روزانه خود آماده باشید باید در دریافت کالری روزانه تعادل را رعایت نمایید. گفته می‌شود که زنان و مردان بزرگسال باید به ترتیب ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ و ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری در روز دریافت نمایند. البته این میزان با توجه به سن، وزن بدن و قد متغیر است.
کالری مواد غذایی تنها عامل موثر بر میزان انرژی بدن نیست. برخی مواد غذایی حاوی کالری بالایی هستند، اما فاقد ارزش تغذیه‌ای مناسبی می‌باشند. به طوریکه ممکن است در طولانی مدت برای سلامتی بدن مضر باشند. اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است، اما به نظر می‌رسد که برخی مواد غذایی نسبت به سایرین در پیشگیری از خستگی و تامین انرژی بدن موثرتر هستند. این مواد غذایی عبارتند از:
• مواد غذایی با نمایه گلایسمی کم که قند موجود در آن‌ها با سرعت کم در بدن تجزیه می‌شود. مانند: غلات کامل، مغزها، برخی میوه‌ها مثل سیب، پرتقال، هلو، گلابی و گریپ‌فروت، سبزیجات برگ‌دار سبزرنگ و حبوبات
• تحقیقات نشان داده که موز یک منبع خوب انرژی است.
• مصرف مایعات کافی به پیشگیری از خستگی کمک می‌کند. خستگی می‌تواند یکی از علائم کم‌ آبی بدن باشد.
• دریافت متعادل کافئین که در چای و قهوه یافت می‌شود می‌تواند تمرکز را بهبود بخشیده و هوشیاری مغز را افزایش دهد.

Loading