روی را می‌توانید در این ۷ ماده غذایی بیابید

روی را می‌توانید در این 7 ماده غذایی بیابید
روی در رشد کودکان و نوجوانان، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و التیام زخم‌ها نقش دارد. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که دریافت روی با کاهش شدت و طول مدت سرماخوردگی و بهبود عملکرد غده تیروئید مرتبط است. برخی مواد غذایی غنی از این ماده معدنی عبارتند از:

۱- گوشت و مرغ

گوشت گاو و مرغ نه تنها منبع خوب پروتئین به شمار می‌روند، بلکه سرشار از روی هستند. حدود ۹۰ گرم سینه مرغ بدون پوست و کبابی ۶ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص گوشت و مرغ چربی‌های قابل مشاهده آن‌ها و پوست مرغ را جدا کنید.

۲- سبزیجات

سبزیجاتی مانند قارچ، اسفناج و بروکلی حاوی این ماده معدنی هستند. هر لیوان سبزیجات خام حدود ۲ درصد نیاز روزانه به روی را تامین می‌کنند. سبزیجات بدون آن که کالری زیادی را وارد رژیم غذایی کنند می‌توانند بخشی از نیاز شما به این ماده معدنی را تامین نمایند.

۳- حبوبات

یک چهارم لیوان لوبیای سیاه یا عدس پخته به ترتیب ۳ و ۴ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌کنند. حبوبات منبع خوب پروتئین و فیبر به شمار می‌روند.

۴- دانه‌ها و مغزهای خوراکی

دانه چیا و مغزهایی مانند بادام، بادام‌زمینی و گردو حاوی روی هستند.

۵- غلات کامل

غلات کامل و سبوس‌دار حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند. نصف لیوان جو دوسر یا برنج قهوه‌ای پخته به ترتیب ۶ و ۴ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌کنند. یک برش نان سبوس‌دار نیز تامین کننده ۳ درصد نیاز بدن به این ماده معدنی است.

۶- شیر و سایر محصولات لبنی

لبنیات حاوی کلسیم و روی هستند. یک لیوان شیر یا ماست کم چرب یا بدون چربی به ترتیب ۷ و ۱۵ درصد نیاز بدن به این ماده معدنی را تامین می‌کنند.

۷- شکلات تلخ

تقریباً هر ۳۰ گرم شکلات تلخ حدود ۶-۵ درصد نیاز بدن به روی را تامین می‌کند. به یاد داشته باشید که حتی شکلات تلخ حاوی کالری بالایی است. بنابراین، در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید. اگر اضافه وزن ندارید می‌‎توانید حداکثر ۳۰ گرم شکلات تلخ در روز مصرف کنید (مشروط بر آن که کل کالری دریافتی شما در طول روز بیش از نیاز بدن‌تان نباشد).

Loading