روش های تامین آب بدن در مبتلایان به دیابت

روش های تامین آب بدن در مبتلایان به دیابت

گرمای هوا می تواند میزان آب بدن را کاهش دهد. کم آبی بدن برای همه افراد، به خصوص بیماران مبتلا به دیابت، خطرناک است. کم آبی میزان قند خون را افزایش می دهد. کاهش شدید آب بدن با بروز “کتواسیدوز دیابتی” مرتبط است. کتواسیدوز دیابتی نیاز به درمان اورژانسی دارد. در این مقاله به معرفی بهترین روش های تامین آب بدن در مبتلایان به دیابت خواهیم پرداخت.

دیابت دارید؟ با روش های تامین آب بدن آشنا شوید.

حفظ مایعات بدن در محدوده طبیعی بسیار مهم است. روش های تامین آب بدن متنوع است. بخشی از مایعات بدن از طریق نوشیدن آب تامین می شود. اما برای تامین بخش دیگر باید از غذاهای حاوی آب مانند میوه ها، سبزیجات، سوپ ها و … استفاده کرد.
نوشیدن آب کافی غلظت قند خون را کاهش می دهد. مصرف میوه ها و سبزیجات غیرنشاسته ای نیز یکی از روش های تامین آب بدن در بیماران مبتلا به دیابت است. در این راستا بهترین میوه ها و سبزیجات برای این بیماران عبارتند از:

۱- کرفس و خیار

سبزیجات غیرنشاسته ای یکی از بهترین انتخاب ها برای بیماران مبتلا به دیابت هستند. مصرف این نوع سبزیجات قند خون را به سرعت افزایش نمی دهد.
سبزیجات غیرنشاسته ای سرشار از آب، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این سبزیجات حاوی فیبر بوده و در مقایسه با سایر غذاها کالری و کربوهیدرات کمتری دارند. بیماران مبتلا به دیابت باید در هر وعده تقریباً نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیرنشاسته ای پر کنند.
حدود ۹۵ درصد وزن کرفس از آب تشکیل شده است. سبزی مناسب دیگر خیار است که آب ۹۶ درصد وزن آن را شامل می شود. یک لیوان خیار خرد شده فقط ۱۶ کیلوکالری انرژی دارد. خیار حاوی ویتامین C و منگنز است.
شما می توانید سبزیجات غیرنشاسته ای را همراه با غذاهای حاوی پروتئین مانند ماست و پنیر کم چرب و یا مرغ و ماهی استفاده کنید. دریافت همزمان پروتئین با این مواد غذایی سرعت ورود قند را به گردش خون کاهش می دهد.

سبزیجات و تامین آب بدن

۲- فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سبزی غیرنشاسته ای دیگری است که حاوی مقدار زیادی آب است. این سبزی غنی از ویتامین C و فیبر است. فیبر سرعت هضم مواد غذایی را کاهش می دهد. در نتیجه قند با سرعت کمتری وارد گردش خون می شود.
۹۴ درصد وزن فلفل دلمه ای از آب تشکیل شده است. یک عدد فلفل دلمه ای متوسط حدود ۲ گرم فیبر، ۶ گرم کربوهیدرات و ۲۴ کیلوکالری انرژی دارد. فلفل دلمه ای منبع خوب پتاسیم است. پتاسیم عملکرد قلب و عضلات را تنظیم کرده و فشارخون را کاهش می دهد. پتاسیم یک الکترولیت است و در حفظ مایعات بدن نقش مهمی ایفا می کند.
فلفل دلمه ای زرد یا قرمز حاوی آنتی اکسیدانی به نام بتا کاروتن است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین هم برای رشد و هم برای بینایی ضروری است.

۳- سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کاهو حاوی مقدار زیادی آب هستند. هر چقدر رنگ این سبزیجات تیره تر باشد حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.
سبزی برگ سبز دیگر اسفناج است. اسفناج سرشار از ویتامین K است. این ویتامین به لخته شدن خون بعد از وارد آمدن آسیب به بدن کمک می کند. اسفناج مقدار زیادی پتاسیم دارد، اما حاوی کربوهیدرات کمی است. ۹۱ درصد وزن اسفناج آب است.

۴- گوجه فرنگی

یک لیوان گوجه فرنگی گیلاسی ۳۰ کیلوکالری انرژی دارد. گوجه فرنگی کربوهیدرات کم و پتاسیم زیادی دارد. لیکوپن که رنگ قرمز گوجه فرنگی از آن ناشی می شود یک آنتی اکسیدان قوی است. هنگامی که گوجه فرنگی پخته می شود لیکوپن موجود در آن بهتر جذب می شود.
۹۵ درصد وزن گوجه فرنگی از آب تشکیل شده است. یک عدد گوجه فرنگی متوسط فقط ۵ گرم کربوهیدرات دارد. میزان فیبر موجود در گوجه فرنگی ۱/۵ گرم است.

۵- سیب

اگر دیابت دارید و در جستجوی غذاهایی برای تامین آب مورد نیاز بدن هستید نباید مصرف میوه ها را فراموش کنید. اگرچه میوه ها حاوی قند هستند اما فیبر موجود در آن ها از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. یکی از بهترین میوه ها برای مبتلایان به دیابت سیب است.

۶- انواع توت

توت ها (توت فرنگی، توت سفید و …) سرشار از فیبر بوده و یکی از غذاهایی هستند که می توانند به تامین آب مورد نیاز بدن کمک کنند. توت ها منبع آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین و ویتامین C هستند.
توت ها علیرغم آن که مواد مغذی زیادی دارند، تقریباً حاوی کالری و کربوهیدرات کمی هستند. ۸ عدد توت فرنگی متوسط فقط ۱۱ گرم کربوهیدرات دارد. سه چهارم لیوان تمشک یا توت سیاه نیز حاوی همین مقدار کربوهیدرات است. میزان کربوهیدرات در سه چهارم لیوان بلوبری کمی بیشتر و حدود ۱۶ گرم است.

۷- کیوی

مصرف کیوی یکی از روش های تامین آب بدن است. این میوه حاوی مقدار زیادی آب و سرشار از فیبر و مواد مغذی مختلف است. یک عدد کیوی ۱۰ گرم کربوهیدرات دارد. کیوی به علت داشتن پتاسیم می تواند به درمان فشارخون بالا کمک کند.

Loading