دی‌اکسید کربن هوا، عاملی که با بروز کم‌خونی مرتبط است.

دی‌اکسید کربن هوا، عاملی که با بروز کم‌خونی مرتبط است.

در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به کمبود حداقل یک ماده مغذی مبتلا هستند. به طور کلی انسان بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را از گیاهان دریافت می‌کند. ۶۳ درصد پروتئین، ۸۱ درصد آهن و ۶۸ درصد روی مورد نیاز با مصرف منابع گیاهی تامین می‌شود.
بر اساس نتایج تحقیقات جدید افزایش میزان دی‌اکسید کربن (CO2) که بر اثر فعالیت‌های انسان ایجاد می‌شود سبب تولید محصولاتی (برنج و گندم) می‌شود که مواد مغذی کمتری دارند. در نتیجه می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۷۵ میلیون نفر (۱/۹ درصد جمعیت جهان) را در معرض کمبود روی و ۱۲۲ میلیون نفر (۱/۳ درصد جمعیت جهان) را در معرض کمبود پروتئین قرار دهد. همچنین سبب افزایش خطر ابتلا به کم‌خونی فقر آهن در زنان و کودکان زیر ۵ سال می‌شود. برای انجام مطالعه حاضر محققان محصولات کشاورزی را در ۱۵۱ کشور مورد بررسی قرار دادند.
این نتایج نشان می‌دهد که عملکردهای ما شامل شیوه گرم کردن منازل، نوع غذاهایی که می‌خوریم و روشی که برای حمل و نقل انتخاب می‌کنیم می‌تواند بر روی میزان مواد مغذی موجود در غذاها اثر داشته باشد. از آنجاکه امروزه میلیاردها انسان به کمبود مواد مغذی مبتلا هستند، بالا رفتن CO2 در سال‌های آتی سبب تشدید این مشکل خواهد شد. این موضوع به خصوص در آسیا و آفریقا مشهود است.
منبع:

Matthew R. Smith et al. Nature Climate Change 2018.

Loading