دیابت در زنان و مردان و تفاوت آن با یکدیگر

دیابت در زنان و مردان و تفاوت آن با یکدیگر

دیابت یک اختلال متابولیکی است که طی آن قند خون (گلوکز) بیش از حد افزایش می‌یابد. دو نوع دیابت وجود دارد. دیابت نوع ۱ که در آن بدن قادر به تولید انسولین نیست، زیرا سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله کرده است. دیابت نوع ۲ که در آن بدن برای تولید انرژی قادر به استفاده موثر از قند خون نمی‌باشد.
بسیاری از علائم دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ در زنان و مردان مشابه است. علائم مشترک دیابت در زنان و مردان عبارتند از: تشنگی و گرسنگی بیش از حد، تکرر ادرار، کاهش یا افزایش وزن، خستگی، تحریک‌پذیری، کاهش سرعت بهبود زخم‌ها، تهوع، عفونت پوست، تیره شدن پوست در برخی نواحی بدن (آکانتوزیس نیگریکانس) و … . با این حال، برخی علائم و مشکلات مرتبط با دیابت تنها در زنان مشاهده می‌شود که عبارتند از:
۱- درد و خارش واژینال و نیز عفونت‌های دهان و واژن: رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس سبب عفونت واژن و عفونت دهان می‌شود. علائم عفونت واژن درد و خارش واژن و علائم عفونت دهان وجود لکه‌های سفید در دهان، قرمزی و سوزش، مشکل در غذا خوردن یا بلع و لثه‌های قرمز متورم است.
۲- سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS): این بیماری سبب نازایی و مقاومت به انسولین ‌می‌شود. علائم PCOS قاعدگی نامنظم، آکنه، ریزش مو و موی زائد در صورت و بدن است. در این بیماران مقاومت به انسولین و بالا بودن میزان انسولین خون خطر دیابت را افزایش می‌دهد. به طوریکه تقریباً نیمی از زنان مبتلا به PCOS دیابت دارند.
۳- عفونت دستگاه ادراری: این مشکل زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد دستگاه ادراری شامل مجرای ادرار، کلیه‌ها و مثانه شود. عفونت دستگاه ادراری در زنان شایع‌تر از مردان است. همچنین به این علت که قند موجود در ادرار به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند، عفونت دستگاه ادراری در افراد مبتلا به دیابت شایع‌تر است.

تاثیر دیابت بر زنان و مردان متفاوت است.

به‌ طور کلی، زنان بیش از مردان عمر می‌کنند، زیرا خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها کمتر است. اما زمانی که زنان به دیابت مبتلا می‌شوند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ ناشی از نارسایی قلبی در آن‌ها از مردان بیشتر است. همچنین در افراد مبتلا به دیابت، احتمال کشنده بودن حمله قلبی در زنان از مردان بیشتر است. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند در زنان مبتلا به دیابت احتمال بیماری کلیوی و افسردگی بیشتر است. برخی علل که برای این تفاوت ذکر می‌شود عبارتند از:
• در زنان مبتلا به دیابت کلسترول خوب (HDL) کاهش می‌یابد. این امر خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
• زنان مبتلا به دیابت استروژن کمتری دارند. کاهش سطوح استروژن با بیماری کلیوی مرتبط است.
• زنان مبتلا به دیابت ممکن است مراقبت‌های درمانی کم اثرتری را به خصوص در زمینه بیماری قلبی و عوامل خطر مرتبط با آن دریافت کنند.
• زنان مبتلا به دیابت غالباً به PCOS نیز مبتلا هستند. PCOS خطر دیابت را افزایش داده و سبب ناباروری می‌شود.

Loading