دیابت احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دیابت احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دیابت یک بیماری مزمن است که با افزایش قند خون مشخص می‌شود. در این بیماری یا هورمون انسولین تولید نمی‌شود (نوع ۱) و یا بدن توانایی استفاده موثر از این هورمون را ندارد (نوع ۲). بر اساس نتایج یک مطالعه جدید بین دیابت و سرطان ارتباط وجود دارد.
نتایج این مطالعه نه تنها نشان می‌دهد که بین دیابت (هم نوع ۱ و هم نوع ۲) و خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها ارتباط وجود دارد، بلکه بیانگر این نکته است که این ارتباط در زنان نسبت به مردان قوی‌تر است. به عبارت دیگر، در زنان مبتلا به دیابت نسبت به زنان سالم احتمال ابتلا به سرطان ۲۷ درصد بیشتر است. اما در مردان مبتلا به دیابت نسبت به مردان سالم احتمال ابتلا به این بیماری ۱۹ درصد بالاتر است.
همچنین احتمال آن که زنان مبتلا به قند خون بالا به یکی از انواع سرطان‌ها مبتلا شوند نسبت به مردان ۶ درصد بیشتر است. به طوریکه در زنان احتمال ابتلا به سرطان کلیه، دهان، معده و خون به ترتیب ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ درصد بیشتر است. تنها استثناء سرطان کبد است که احتمال بروز آن در مردان مبتلا به دیابت نسبت به زنان مبتلا ۱۲ درصد بالاتر می‌باشد.
اما چرا دیابت احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟ مکانیسم این ارتباط به خوبی مشخص نشده است. با این وجود، اعتقاد بر این است که افزایش قند خون سبب آسیب DNA فرد شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
چرا ارتباط بین این دو بیماری در زنان نسبت به مردان قوی‌تر است؟ طول عمر زنان مبتلا به قند خون بالا نسبت به مردان مبتلا حدود ۲ سال بیشتر است. بنابراین، شانس بروز سرطان در آن‌ها بالاتر است. همچنین معمولاً مراقبت‌های درمانی در زنان مبتلا به قند خون بالا نسبت به مردان کمتر بوده و میزان داروهای مصرفی توسط زنان بیمار کمتر است. با این حال، برای درک بهتر این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام شود.
منبع:

Toshiaki Ohkuma et al. Diabetologia 2018.

Loading