خواص نعناع برای سلامتی و درمان بیماری‌ها

خواص نعنا
خواص نعناع سبب شده که از این گیاه به طور گسترده برای کمک به بهبود مشکلات گوارشی، درد، اسپاسم و .. استفاده شود. نعناع نه تنها به صورت تازه یا خشک مصرف می‌شود، بلکه می‌توان از آن اسانس یا روغن تهیه کرد که مصارف پزشکی دارند. شما می‌توانید از این گیاه بر روی پوست خود استفاده کنید و یا آن را به صورت خوراکی مصرف نمایید.

آشنایی با گیاه معطر نعناع:

هزاران سال پیش یونانی‌ها، رومی‌ها و مصریان قدیم از نعناع به عنوان یک دارو استفاده می‌کردند. برگ‌های خشک این گیاه در اهرام مصر پیدا شده است. اما تا اواخر قرن ۱۷ میلادی این گیاه به عنوان یک ماده غذایی معطر و نوعی ادویه شناخته نشده بود.
نعناع یکی از معروف‌ترین گیاهان خوراکی و دارویی در سراسر جها‌ن است. این گیاه علفی دارای ۳ هزار گونه می‌باشد. نعناع را می‌توان در بیشتر نقاط کشت کرد، اما مناطق خیلی سرد برای کشت آن مناسب نیستند. معمولاً گونه‌های مختلف نعناع در مناطق معتدل و استوایی می‌رویند. درجه حرارت مطلوب برای رشد آن ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.
فرآورده‌های نعناع از برگ‌ها و سر گل‌دار آن به دست می‌آیند. این بخش‌ها حاوی روغنی هستند که از ماده‌ای به نام منتول تشکیل شده است. منتول سبب ایجاد حس خنکی در دهان می‌شود. منتول خالص سمی بوده و نباید به صورت خوراکی مصرف شود.
مقدار منتول موجود در این گیاه با توجه به نوع آن از ۳۵ تا ۵۵ درصد متغیر است. اگر نعناع دیرتر چیده شود مقدار منتول آن کاهش پیدا می‌کند.

آشنایی با خواص نعناع:

۱- تسکین مشکلات گوارشی

این گیاه حاوی ترکیباتی است که می‌توانند تاثیر مثبت بر بافت دستگاه گوارش داشته باشند. تعدادی از مطالعات انجام شده در مورد خواص نعناع نشان داده‌اند این گیاه سبب بهبود درد معده در کودکان می‌شود. اما باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.
در برخی مطالعات نیز مشاهده شده این گیاه به بهبود تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و تهوع دوران بارداری کمک می‌کند.
در پژوهشی که بر روی ۵۶ زن باردار  انجام شد مشاهده گردید رایحه درمانی با استفاده از اسانس نعناع فلفلی در کاهش تهوع دوران بارداری موثر است. اسانس نعناع فلفلی از تقطیر بخش‌های هوایی این گیاه به دست می‌آید. در رایحه درمانی (آروماتراپی) از اسانس روغنی گیاهان به صورت استنشاقی و یا ماساژ استفاده می‌شود.

۲- بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

مطالعات نشان داده‌اند کپسول‌ روغن این گیاه در بهبود علائم IBS مانند تولید گاز، درد معده، یبوست یا اسهال مفید است.
نتایج برخی مطالعات نشان دهنده اثربخشی چای نعناع در کاهش اسپاسم روده و کمک به سم‌زدایی بدن توسط کبد بوده است. اگرچه مصرف این گیاه برای بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی مفید است اما افراد مبتلا به فتق هیاتال و ریفلاکس معده به مری (سوزش سر دل) نباید از آن استفاده کنند.

۳- کمک به درمان سردرد

ترکیب فعال موجود در این گیاه منتول است. در برخی مطالعات این ترکیب با کاهش درد در مبتلایان به سردردهای میگرنی مرتبط بوده است. این ترکیب در بهبود سایر علائم میگرن مانند حساسیت به نور، تهوع و استفراغ نیز نقش دارد. در برخی مطالعات در مورد خواص نعناع گفته شده که استفاده از محلول روغن نعناع در جلوی سر می‌تواند به رفع سردردهای تنشی کمک کند.

۴- از بین بردن میکروب‌های دهان

این گیاه نه تنها تنفس شما را خوشبو می‌کند، بلکه به علت داشتن خاصیت ضدباکتریایی میکروب‌هایی که سبب ایجاد بوی ناخوشایند می‌شوند را از بین برده و به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

۵- بهبود مشکلات سینوس

خاصیت ضدمیکروبی این گیاه به مقابله با سرماخوردگی و درگیر شدن سینوس‌ها کمک می‌کند. منتول موجود در نعناع سبب می‌شود شما با سهولت بیشتری نفس بکشید.

۶- رفع خواب‌آلودگی

بوییدن نعناع احساس خواب‌آلودگی را کاهش داده و سبب افزایش انرژی و هوشیاری شما در طی روز می‌شود.

۷- بهبود کرامپ و درد دوران قاعدگی

مصرف نعناع بر روی میزان خونریزی دوران قاعدگی تاثیری ندارد، اما در برخی زنان منتول موجود در این گیاه در کاهش دردهای قاعدگی موثر است.

۸- مقابله با باکتری‌های موثر در بروز مسمومیت غذایی

محققان روغن نعناع را بر روی باکتری‌هایی مانند E.coli، لیستریا و سالمونلا امتحان کرده و مشاهده کردند که رشد این ۳ باکتری را متوقف می‌کند. این گیاه باکتری موثر در بروز عفونت‌های پوستی، پنومونی (ذات‌الریه) و مننژیت را نیز از بین می‌برد.

۹- کاهش اشتها

در برخی مطالعات روغن این گیاه با کاهش احساس گرسنگی همراه بوده است. این امر به کاهش غذای مصرفی، کاهش کالری دریافتی و احتمالاً کاهش وزن کمک می‌کند. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

۱۰- کاهش آلرژی فصلی

این گیاه حاوی ترکیبی به نام “اسید رزمارینیک” است که می‌تواند واکنش هیستامین را در بدن کاهش دهد. در نتیجه علائم آلرژی مانند گرفتگی بینی، عطسه و خارش و قرمز شدن چشم‌ها کاهش می‌یابد.

Loading