خواص مواد غذایی مختلف را بشناسید

خواص مواد غذایی مختلف را بشناسید
تا کنون تحقیقات زیادی در مورد خواص مواد غذایی انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان داده که مواد غذایی می توانند تاثیرات قابل توجهی بر جسم و روان داشته باشند.

آنچه باید در مورد خواص مواد غذایی بدانید

۱- می خواهید هوشیاری خود را افزایش دهید؟

آیا انرژی و هوشیاری شما بعد از ظهرها افت می کند؟ می توانید برای رفع این مشکل از خواص مواد غذایی بهره ببرید. در این زمینه اثربخشی برخی از مواد غذایی از سایر غذاها بیشتر است. شکلات تلخ حاوی کافئین است. میوه ها نیز می توانند مفید باشند. زیرا حاوی قند هستند. سعی کنید از میوه های غنی از ویتامین C (مانند مرکبات) استفاده کنید تا به بدن شما کمک کند چربی را به انرژی تبدیل نماید.

۲- می خواهید تمرینات ورزشی انجام دهید؟

چند ساعت قبل از ورزش کردن می توانید با مصرف کربوهیدرات ها انرژی مورد نیاز خود برای انجام فعالیت بدنی را تامین کنید.
بهترین انتخاب برای شما مصرف غلات کامل (نان سبوس دار، برنج قهوه ای و …) است. مصرف میوه ها و سبزیجات نیز می تواند مفید باشد. بهتر است در این زمان از مصرف مقدار زیاد پروتئین اجتناب کنید. زیرا پروتئین برای هضم به زمان طولانی تری نیاز دارد. اگر ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از تمرین گرسنه هستید یک عدد موز یا سیب مصرف کنید.

آنچه باید در مورد خواص مواد غذایی بدانید

۳- بعد از ورزش گرسنه هستید؟

۱ تا ۲ ساعت پس از تمرین یک میان وعده یا وعده غذایی حاوی پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید. مصرف این نوع مواد غذایی به ریکاوری عضلات بعد از ورزش کمک می کند. برای این کار می توانید از ساندویچ مرغ همراه با سبزیجات یا اسموتی و … استفاده نمایید. بعد از ورزش آب کافی بنوشید تا مایعاتی که طی تعریق از دست داده اید جایگزین شود.

۴- می خواهید مایعات مورد نیاز بدن تان را تامین کنید؟

برای این منظور آب کافی بنوشید. همچنین می توانید از غذاهای حاوی آب استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات مانند طالبی، کاهو، کرفس، خیار، توت فرنگی، کدو و …. به رفع تشنگی کمک می کنند.

۵- اضطراب دارید و می خواهید به کاهش آن کمک کنید؟

یوگا، مدیتیشن و … راهکارهای موثری در رفع اضطراب هستند. اما مصرف برخی مواد غذایی نیز می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر داشته باشد. دریافت ماده معدنی روی با کاهش اضطراب همراه است. روی در گوشت، مرغ، حبوبات، غلات کامل، مغزهای خوراکی و لبنیات یافت می شود.
ماهی غنی از اسید چرب امگا ۳ است. نتایج یک مطالعه نشان داده که این اسید چرب استرس را کاهش می دهد. پروبیوتیک ها نیز که در ماست و کفیر یافت می شوند می توانند اضطراب اجتماعی را کاهش دهند.

۶- می خواهید انرژی خود را برای شروع یک روز پرمشغله افزایش دهید؟

اگر روز سختی در پیش رو دارید جو دوسر می تواند یک صبحانه مناسب برای شما باشد. جو دوسر حاوی نوعی فیبر به نام بتا- گلوکان است که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.
تحقیقات انجام شده در مورد خواص مواد غذایی نشان داده که مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند جو میزان سروتونین مغز را افزایش می دهد. سروتونین به به حفظ آرامش شما کمک می کند.

۷- می خواهید به درمان سرماخوردگی خود کمک کنید؟

بررسی خواص مواد غذایی نشان داده هنگامی که به سرماخوردگی مبتلا می شوید مصرف سوپ مرغ می تواند بسیار کمک کننده باشد. این غذا خاصیت ضد التهابی داشته و می تواند گرفتگی بینی را  کاهش دهد. اگر به اسهال یا استفراغ مبتلا هستید می توانید از موز، برنج و نان تست استفاده کنید.

۸- می خواهید نفخ خود را درمان کنید؟

نفخ مشکل رایجی است که به علت تولید گاز زیاد در دستگاه گوارش ایجاد می شود. عدم تحمل لاکتوز (عدم توانایی بدن برای هضم قند موجود در شیر) یکی از علل بروز نفخ است. مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز می توانند از شیر بدون لاکتوز و یا ماست استفاده کنند.
اگر به علت مصرف غذاهای پرفیبر به نفخ مبتلا شده اید سعی کنید میزان فیبر رژیم غذایی خود را به تدریج افزایش داده و آب بیشتری بنوشید.

۹- می خواهید باردار شوید؟

اگر تصمیم به باردار شدن دارید باید مقدار بیشتری فولات (ویتامین B9) دریافت کنید.  فولات یک ماده مغذی ضروری برای رشد جنین است. سبزیجات برگ سبز، نخود فرنگی، پرتقال، لیموترش، موز، توت فرنگی و … حاوی فولات هستند. برخی از غذاها نیز ممکن است با فولات غنی شده باشند.

۱۰- آکنه دارید و می خواهید به درمان آن کمک کنید؟

اگرچه ارتباط بین تغذیه با بروز آکنه پیچیده است، اما برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف غذاهایی که شاخص گلایسمی (GI) پایینی دارند می تواند به رفع آکنه کمک کند. این مواد غذایی عبارتند از: سبزیجات تازه و حبوبات.

Loading