خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی
به جرات می‌توان گفت که تهیه غذاهای مختلف بدون استفاده از ادویه‌ها و گیاهان امکان‌پذیر نیست. خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف تنها به بهبود طعم مواد غذایی خلاصه نمی‌شود. زیرا به علت داشتن ترکیبات سودمند می‌توانند به حفظ سلامتی شما کمک کنند.
گیاهان، مانند ریحان، از برگ گیاه تشکیل می‌شوند. در  حالی که ادویه‌ها، مانند دارچین، از دانه، پوست یا ریشه گیاه به دست می‌آیند. معمولاً ترکیبات موجود در گیاهان و ادویه‌ها التهاب بدن را کاهش می‌دهد. خواص ادویه‌ها و گیاهان به پیشگیری از آسیب سلول‌های بدن کمک می‌کند.
گیاهان و ادویه‌ها به طعم‌دار کردن غذاها کمک می‌کنند. بنابراین، استفاده از آن‌ها می‌تواند به کاهش مصرف نمک (کلرید سدیم) کمک کند.
برخی از گیاهان و ادویه‌ها را می‌توان به شکل مکمل از داروخانه‌ها تهیه کرد. ولی باید به این نکته توجه کنید که به جزء موارد ضروری به اغلب افراد مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. از طرفی، ممکن است این مکمل‌ها حاوی افزودنی‌های ناسالم باشند.

خواص ادویه‌ها و گیاهان:

۱- هل: هل حاوی مواد معدنی مانند منیزیم و روی است. با توجه به نتایج حاصل از برخی تحقیقات که در محیط آزمایشگاه انجام شده‌اند هل می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد.
۲- فلفل چیلی: فلفل چیلی به شکل تازه، خشک شده یا پودر شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه می‌تواند متابولیسم (سوخت و ساز) را افزایش داده و به حفظ سلامت عروق خونی کمک کند. به نظر می‌رسد که کپسایسین موجود در فلفل چیلی مسئول ایجاد این فواید است.
۳- دارچین: دارچین یک ادویه با طعم شیرین اما فاقد قند و حاوی کالری کم است. این ادویه که امکان تهیه آن برای همه فراهم است را می‌توان به مواد غذایی مختلف، حتی چای و قهوه، اضافه کرد.
برخی تحقیقات که در زمینه خواص ادویه‌ها و گیاهان انجام شده نشان داده‌اند دارچین التهاب را کاهش داده، رادیکال‌های آزاد که سبب آسیب سلول‌های بدن می‌شوند را نابوده کرده و با باکتری‌ها مقابله می‌کند.
در مطالعات حیوانی دارچین سرعت پیشرفت بیماری سرطان را کاهش داده است. اما از آنجاکه این مطالعات بر روی حیوانات انجام شده‌اند لزوم طراحی مطالعات انسانی در این زمینه احساس می‌شود.
در تعدادی از مطالعات مصرف دارچین توسط بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری بوده‌اند به کاهش قند خون کمک کرده است. اما سایر مطالعات از این یافته حمایت نکرده‌ و برای تائید آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
گفته می‌شود افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند از سینامالدئید موجود در این ادویه سود می‌برند. این ترکیب سبب افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) می‌شود.
۴- کاکائو: دانه‌های کاکائو که از آن‌ها برای تهیه شکلات استفاده می‌شود حاوی فلاونوئید هستند. این ترکیب خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. فلاونوئیدها در کاهش کلسترول خون و فشارخون و حفظ سلامت عروق کرونر قلب (عروق تغذیه کننده قلب) نیز موثر هستند.
۵- زیره: از زیره تقریباً در سراسر دنیا استفاده می‌شود. زیره از اجزای اصلی غذاهای هندی است.
زیره ممکن است به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه که بر روی ۸۸ زن مبتلا به  اضافه وزن انجام شد مشاهده گردید مصرف روزانه یک قاشق چایخوری زیره همراه با رعایت رژیم غذایی کم کالری سبب بهبود روند کاهش وزن و کاهش بیشتر چربی بدن می‌شود.
۶- سیر: این گیاه حاوی ترکیب قدرتمندی به نام آلیسین است. این ترکیب در برخی مطالعات موفق به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی شده است. در برخی مطالعات نیز مصرف منظم سیر با کاهش کلسترول خون و کاهش فشارخون همراه بوده است.
برای آن که از فواید این گیاه بهره‌مند شوید باید آن را خرد کرده یا بجوید. زیرا آلیسین فقط زمانی که سلول‌های سیر خرد شوند تشکیل می‌شود.
۷- زنجبیل: این ادویه تاثیر مثبت بر روی سیستم گوارشی داشته و می‌تواند به بهبود حالت تهوع کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که زنجبیل دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بوده و  در پیشگیری از بیماری سرطان موثر است.
ترکیبات موجود در این ادویه سرعت رشد سرطان‌های روده بزرگ، معده، تخمدان، کبد، پوست، سینه و پروستات را کاهش می‌دهد.
زنجیبل به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی می‌تواند درد و تورم را در مبتلایان به آرتریت روماتوئید (روماتیسم) و استئوآرتریت (آرتروز) کاهش دهد.
در برخی مطالعات مصرف این ادویه با افزایش حساسیت به انسولین همراه بوده است. افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند که بدن به طور موثرتری از هورمون انسولین برای کنترل قند خون استفاده کند.
از سایر خواص زنجبیل می‌توان به حفظ سلامت دهان، کاهش کلسترول خون و کاهش دردهای ناشی از عادت ماهیانه اشاره کرد.
۸- رزماری: رزماری به علت داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان از آسیب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. رزماری حاوی ویتامین B6 و مقداری کلسیم و آهن است.
۹- زردچوبه: این ادویه زرد رنگ منبع خوب کورکومین است. کورکومین خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. در یک مطالعه مشاهده شد که این ترکیب سبب تسکین درد می‌شود.
در مطالعه دیگری مصرف مقادیر کم و منظم زردچوبه در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری موثر بود. احتمالاً زردچوبه در مغز از تشکیل پلاک‌هایی که منجر به بروز دمانس (زوال عقل) و آلزایمر می‌شوند جلوگیری می‌کند.

Loading