خواب مناسب و نقش آن در بهبود زخم مبتلایان به دیابت

خواب مناسب و نقش آن در بهبود زخم مبتلایان به دیابت

دیابت‌ یکی از بیماری‌های شایع در سطح جهان است. اگرچه دیابت نوع ۲ در هر سنی رخ می‌دهد، اما معمولاً بزرگسالان را مبتلا می‌سازد. در دیابت نوع ۲ عدم توانایی بدن در استفاده موثر از هورمون انسولین و مقاومت به انسولین سبب افزایش غیرطبیعی قند خون می‌شود. در مبتلایان به این بیماری قند خون بالا سبب کاهش جریان خون و آسیب اعصاب می‌شود. این امر بدن را مستعد عفونت، به خصوص بعد از جراحی، می‌کند. اختلال خواب نیز می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی و کند شدن روند بهبودی شود. بهبود زخم‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نه تنها چالش‌برانگیز است، بلکه پرهزینه نیز می‌باشد. بنابراین، لازم است راه حلی برای آن یافت شود.
اختلالات خواب و دیابت نوع ۲ با هم مرتبط هستند. شواهد موجود نشان می‌دهد که فقدان خواب می‌تواند سبب ایجاد تغییرات متابولیکی شود که مشابه آن در بیماران مبتلا به مقاومت به انسولین دیده می‌شود.
در این راستا نتایج مطالعه منتشر شده در مجله SLEEP نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که خواب خوبی ندارند برای بهبود زخم‌های خود به زمان بیشتری نیاز دارند. این نتایج تائید کننده نقش مهم خواب در بهبود زخم افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌باشد.
منبع:

John Mark McLain et al. Sleep 2018.

Loading