خرما: آیا مصرف آن برای سلامتی مفید است؟

خرما: آیا مصرف آن برای سلامتی مفید است؟

کلمه خرما (date) از کلمه یونانی “daktulos” گرفته شده که به معنای انگشتان است. خرما سرشار از قند طبیعی است. با این حال، مصرف این میوه شیرین در حد متعادل به عنوان میان وعده بلامانع است. در این مقاله درصدد هستیم در مورد فواید مصرف خرما و جایگاه آن در رژیم غذایی سالم و متعادل صحبت کنیم.

فواید مصرف خرما:

برخی از فواید مصرف این میوه برای سلامتی عبارتند از:
• غنی از پلی‌فنول: پلی‌فنول‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و التهاب محافظت کنند. میزان پلی‌فنول موجود در خرما از بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است.
• جایگزین قند و شکر: این میوه می‌تواند هم نیاز افراد به مصرف مواد غذایی شیرین را برآورده سازد و هم بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن (از جمله ویتامین B6) را تامین نماید.
• غنی از فیبر: یک چهارم لیوان از این میوه حدود ۱۲ درصد نیاز افراد به فیبر را تامین می‌کند. فیبر به ایجاد حس سیری کمک می‌کند.
• غنی از پتاسیم: پتاسیم الکترولیتی در بدن است که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. پتاسیم به ساخت عضلات و پروتئین‌ها در بدن نیز کمک می‌کند.

سخن آخر:

خرما در مقایسه با ارزش تغذیه‌ای که دارد حاوی قند بالایی است. بنابراین، افرادی که برای کنترل قند خون خود تلاش می‌کنند (بیماران مبتلا به دیابت) و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. با این حال، مصرف متعادل این میوه، حتی در افراد مبتلا به دیابت، مجاز است.
نتایج یک مطالعه نشان داده که خرما میوه‌ایست که نمایه گلایسمی خیلی بالایی نداشته و نمی‌تواند به طور قابل توجهی قند خون را در افراد سالم و یا بیماران مبتلا به دیابت افزایش دهد. اگرچه این مطالعه بر روی تعداد اندکی از افراد انجام شده است، اما نتایج آن نشان می‌دهد که مصرف متعادل خرما تاثیر زیادی بر روی قند خون افراد ندارد.

Loading