تغذیه در دوران سالمندی: به این ۷ پرسش و پاسخ توجه کنید.

تغذیه در دوران سالمندی: به این ۷ پرسش و پاسخ توجه کنید.
تغذیه مناسب نقش مهمی در حفظ سلامت افراد سالمند دارد. با افزایش سن نیازهای تغذیه‌ای تغییر می‌کند. در این مقاله به برخی از رایج‌ترین سوالات در مورد تغذیه دوران سالمندی پاسخ داده خواهد شد:

۱- چگونه از دریافت کافی تمام مواد مغذی مطمئن شوم؟

تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از افراد سالخورده مواد مغذی را به میزان کافی دریافت نمی‌کنند. علائم اولیه‌ای که ممکن است به علت کمبود مواد مغذی مختلف ظاهر شوند عبارتند از: خستگی غیرعادی، ریزش مو یا نازک شدن موها، وجود زخم‌هایی در پوست که بهبود پیدا نمی‌کنند و زبان رنگ پریده. معاینه جسمی و انجام آزمایش خون می‌تواند کمبود مواد مغذی را مشخص کند.

۲- آیا داروهایی که مصرف می‌کنم بر روی اشتها یا حس چشایی تاثیر دارد؟

برخی از ضددردها و داروهای تجویز شده برای مبتلایان به آرتریت سبب تحریک معده می‌شوند. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمی درمانی حس چشایی را تغییر می‌دهند. بروز مشکلات گوارشی و یا تغییر حس چشایی می‌تواند اشتها را کاهش دهد. داروهای ضدافسردگی، دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور) و برخی داروهای قلبی نیز اشتها را تغییر می‌دهند.

۳- چرا اشتهای من در زمان صرف غذا کم است؟

دلایل متعددی برای کاهش اشتهای افراد سالمند وجود دارد. افراد سالمند در مقایسه با افراد جوان فعالیت بدنی کمتری دارند. بنابراین، به کالری کمتری نیز نیاز دارند. کاهش حس چشایی نیز در این افراد سبب می‌شود نتوانند همانند گذشته از مصرف غذا لذت ببرند. در نتیجه اشتها کاهش می‌یابد.
گاهی‌اوقات کاهش اشتها و یا کاهش وزن می‌تواند نشانه افسردگی یا ابتلا به سایر بیماری‌ها باشد. اگر اشتهای شما شدیداً کاهش یافته و یا بدون دلیل در حال لاغر شدن هستید به پزشک مراجعه کنید.

۴- آیا باید مکمل مولتی‌ویتامین دریافت کنم؟

بهترین راهکار برای دریافت ویتامین‌های مورد نیاز بدن پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع است. بنابراین، اغلب سالمندان نیازی به دریافت مکمل ندارند. شما می‌توانید در مورد لزوم مصرف مکمل مولتی‌ویتامین با متخصص تغذیه مشورت کنید.

۵- آیا دریافت مکمل سایر مواد مغذی برای من ضروری است؟

برخی افراد باید مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق دریافت مکمل تامین کنند. به عنوان مثال، اگر شما به میزان کافی محصولات لبنی مصرف نمی‌کنید باید مکمل کلسیم دریافت کنید. اما قبل از دریافت هر نوع مکمل با متخصص تغذیه مشورت کنید.

۶- آیا باید مصرف نمک را کاهش دهم؟

اگر به پرفشاری خون مبتلا هستید و حتی اگر فشارخون‌تان کمی بالا است بهتر است مصرف نمک را کاهش دهید. حدود سه چهارم نمک موجود در رژیم غذایی از طریق مصرف غذاهای بسته‌بندی شده، سوپ‌های آماده و غذاهای کنسروی تامین می‌شود. بنابراین، مصرف این نوع مواد غذایی را کاهش دهید.

۷- آیا با پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌توانم داروهای مصرفی‌ام را کاهش دهم؟

بسیاری از افراد سالمند اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند و فعالیت بدنی منظم داشته باشند می‌توانند میزان داروهایی را که برای کنترل کلسترول خون، کنترل فشارخون و … دریافت می‌کنند، کاهش دهند. اما بدون مشورت با پزشک از کاهش یا قطع داروهای مصرفی خود جداً بپرهیزید.

Loading