تحقیقات فواید غذاهای گیاهی را در بهبود سلامتی تائید می‌کنند.

تحقیقات فواید غذاهای گیاهی را در بهبود سلامتی تائید می‌کنند.

طی گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد بررسی نتایج مطالعات انجام شده در برزیل، هلند و ایالات متحده نشان می‌دهد که افزایش مصرف غذاهای گیاهی و توجه به کیفیت رژیم غذایی با بهبود وضعیت سلامتی مرتبط است.
مطالعه انجام شده در هلند که در آن حدود ۶ هزار نفر شرکت کردند نشان داد افزایش نسبت دریافت پروتئین گیاهی به پروتئین حیوانی با کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در آینده مرتبط است. در برزیل مطالعه‌ای بر روی حدود ۴۵۰۰ نفر انجام شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در کسانی که رژیم غذایی آن‌ها غنی از پروتئین گیاهی بود در مقایسه با کسانی که رژیم غذایی‌شان غنی از پروتئین حیوانی بود احتمال تشکیل پلاک در شریان‌های قلب ۶۰ درصد کمتر است. در مطالعه سوم که در ایالات متحده و بر روی آسیایی‌های ساکن در آنجا انجام شده مشخص شد که گیاهخواری با کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی همراه است. در این افراد دور کمر، مقدار چربی شکم، کلسترول، قند خون و نمایه توده بدنی (BMI) و همچنین احتمال افزایش وزن کمتر بود.
در مطالعه دیگری که بر روی بیش از ۱۲۵ هزار نفر انجام شد مشخص شد که مصرف مقادیر زیاد غذاهای گیاهی با کیفیت بالا (مانند غلات کامل، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات) در مقایسه با مصرف مقادیر زیاد غذاهای گیاهی که از سلامت کمتری برخوردار هستند (غذاهای سرخ شده و یا غلات تصفیه شده) در کاهش خطر افزایش وزن موثرتر است. بررسی ۳۰ هزار نفر نیز نشان داد اهمیت کیفیت غذاهای گیاهی از کیفیت غذاهای حیوانی در بهبود سلامتی مهم‌تر است. مصرف غذاهای گیاهی سالم و باکیفیت با کاهش ۳۰ درصدی میزان مرگ و میر مرتبط بود. مصرف غذاهای حیوانی با کیفیت بالا اثرات قابل توجهی در کاهش مرگ و میر نداشت.
منبع:

Presented at the American Society for Nutrition’s annual meeting, Nutrition 2018, held in Boston, MA..

Loading